Kleine zestig procent bedrijven geeft aan goed doel
11-07-2011 (08:57) - Economisch
Uit recent onderzoek met het 5-minutenpanel van Stratus blijkt dat 59 procent van de bedrijven in Nederland in de afgelopen 3 jaar geld heeft gegeven aan goede doelen. Opvallend is dat slechts een kwart van deze bedrijven de klanten op de hoogte stelt van de ondersteunde doelen. Een verruiming van de belastingregels rond de aftrekbaarheid van giften blijkt een stimulans te vormen voor extra geefgedrag.
Gezien de huidige golf van bezuinigingen kan de cultuursector hiervan profijt hebben, zeker als men bij het lokale bedrijfsleven aanklopt. Vooral bedrijven met meer dan 10 werknemers geven aan goede doelen 59% van de bedrijven in Nederland heeft in de afgelopen drie jaar geld gegeven aan goede doelen.
Zelfstandigen zonder personeel (zzp) geven minder vaak dan de bedrijven met personeel. De grotere bedrijven zijn guller: 75% van de bedrijven die meer dan 10 personen in dienst heeft, heeft in de afgelopen drie jaar geld gegeven aan goede doelen.