Lagere omzetgroei drogisterijenkanaal

16-03-2012 (00:00) - Economisch

In het drogisterijenkanaal noteerden de 40 sterkste merken het afgelopen jaar een omzetgroei van 1,2 procent. De huismerken genereerden in diezelfde periode een groei van 5,2 procent. Dat becijferde marktonderzoeker SymphonyIRI in de Merken Top 40 in drogisterijen. De omzet van de Merken Top 40 kwam uit op een totaal van 1,1 miljard euro.  
 
Belangrijke redenen voor de lagere omzetgroei zijn de slechte zomer en de toegenomen promotiedruk. Door het tegenvallende zomerweer zijn er minder zonnebrandprodukten verkocht waardoor merken die daar sterk in zijn minder omzet maken ‘Hier heeft bijvoorbeeld een merk als Garnier relatief veel last van gehad’ zegt Bram Wolf, Retail Solutions Manager van SymphonyIRI. De verder toegenomen promotiedruk zorgt wel voor meer volume, maar minder omzet. Het promotiebeleid van fabrikanten en retailers speelt een belangrijke rol in het drogisterijen kanaal.
 

L’Oréal is voor de zesde keer op rij het grootste merk in de Merken Top 40 Drogisterij. De voorsprong op Nivea bedraagt nog 18 miljoen, maar loopt wel terug. Het verschil met Nivea, de nummer twee, is nog nooit zo klein geweest als nu. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing