Marqt schrijft nog steeds rode cijfers

27-07-2018 (09:00) - Economisch

Supermarkt Marqt bestaat 10 jaar maar boekt nog steeds geen winst, meldt RTL Z naar aanleising van de cijfers van 2017. Wel is het verlies van 1,4 miljoen euro (2016) terug gebracht naar 1,1 miljoen euro in 2017. Saillant detail: de consument geeft al zeven jaar op rij meer geld uit aan duurzaam geproduceerd voedsel. Dit blijkt de cijfers van Economische Zaken.


Volgens retailexperts Paul Moers en Jan-Willem Grievink heeft Marqt een goed concept heeft, maar zijn de prijzen te hoog zijn en is de marketing 'beroerd.' Het prijsverschil met de biologische producten van AH, Jumbo en Coop is groot. Daarnaast noemt hij dat de marketing beter moet. ‘Ze zijn te stil’, zegt Paul Moers . Grievink vindt dat Marqt moet uitdragen dat ze bijvoorbeeld het meest geloofwaardige verhaal hebben, of een assortiment voeren dat niemand anders heeft.


1,2 miljoen euro kapitaal erbij

Vorig jaar zijn twee nieuwe aandeelhouders in Marqt gestapt nadat het Belgische Verlinvest zijn belang verkocht. De twee nieuwe partijen, Triodos Bank en Social Impact Ventures, pompten €1,2 miljoen in het bedrijf. Marqt heeft in tien jaar tijd vijftien winkels geopend in Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Rotterdam. De winkels zitten vooral op drukke plekken in de stad, wat parkeren lastiger maakt wardoor klanten de keten mogelijk links laten liggen voor grote(re) hoeveelheden boodschappen.


Bureaus

Media

Marketing