Nederlander wil sociale werkgever
22-06-2012 (00:00) - Economisch
Nederlanders zijn op zoek naar een betrouwbare en sociale werkgever. In tijden van economische onzekerheid zijn juist deze twee emotionele waarden het belangrijkste aan een werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van VNU Media Recruitment naar de wensen en ambities op arbeidsmarkt. Opvallend is dat juist zakelijkheid niet in de top tien voorkomt.
Een betrouwbare werkgever is een universele wens; elke beroepsgroep heeft deze waarde op nummer 1. Vanaf de tweede plek zijn er echter al verschillen. Werknemers in finance en marketing/sales gaan mee in de algemene tendens en zoeken een sociale werkgever. Bij technici staat een innovatieve werkgever op nummer twee. Bij ICT’ers is deze positie weggelegd voor dynamiek, terwijl dit voor alle andere beroepsgroepen van ondergeschikt belang blijkt.
Werknemers in marketing/sales vinden de trendsettendheid van werkgever met een één na laatste positie, van verrassend weinig belang. Zij zoeken, veel meer dan andere beroepsgroepen, een werkgever die juist zakelijk is.
Top 5 emotionele waarden
1. Betrouwbaar
2. Sociaal
3. Ambitieus
4. Idealistisch
5. Innovatief
Het onderzoek is door Motivaction uitgevoerd onder bijna 5.500 respondenten t/m 44 jaar en met tenminste een mbo-opleiding.