Nederlands Film Festival loopt honderden duizenden euro's per jaar mis

Nederlands Film Festival loopt honderden duizenden euro's per jaar mis

26-06-2024 (13:52) - Economisch

Het Nederlands Film Festival (NFF) krijgt de komende vier jaar geen vaste subsidie meer van de gemeente Utrecht. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten het advies van de Adviescommissie Cultuurnota 2025-2028 volledig over te nemen. Dit besluit is bijzonder ongunstig voor het NFF, omdat de gemeentelijke subsidie van €600.000 per jaar vanaf volgend jaar wordt stopgezet.

“Het is een zeer teleurstellende uitkomst", vertelt Marjolijn Bronkhuyzen, zakelijk directeur van het festival. "Ook als je kijkt naar alle steunbetuigingen die het NFF de afgelopen weken heeft ontvangen, waarin duidelijk wordt hoeveel mensen, maar ook instellingen, partners, opleidingen, scholen, ondernemers uit allerlei sectoren zich hebben uitgesproken hoe ondenkbaar het is dat Utrecht het NFF niet meer steunt."

Vervolgstappen

De zakelijk directeur legt zich niet neer bij het genomen besluit en gaat over op vervolgstappen. "Ons uitgangspunt blijft dat Utrecht en het NFF onlosmakelijk verbonden zijn en dat we naast een festival met landelijke impact ook echt een festival voor Utrechters zijn. Wij hopen dat we onze meerwaarde op het gebied van cultuur, onderwijs, economie en welzijn voor de stad Utrecht aankomende tijd goed over kunnen brengen en zijn daarnaast uiteraard zeer bereid om ons plan voor 2025 en verder aan te scherpen. Het culturele ecosysteem – dat een van de speerpunten is in de cultuurnota – gaat er natuurlijk niet op vooruit als je aan het NFF, hét Utrechtse evenement op het gebied van film, geen subsidie meer verleend.”

Voor de komende editie van het NFF in Utrecht, dat plaatsvindt van vrijdag 20 t/m 27 september 2024, heeft de subsidiestop geen gevolgen.

“We zijn heel dankbaar voor alle steunbetuigingen die we hebben ontvangen. Het geeft ons energie om er voor de komende editie weer een fantastisch festival van te maken.”


Bureaus

Media

Marketing