Netto mediabestedingen in 2012 opnieuw gedaald
19-06-2013 (08:44) - Economisch
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2012 met 4,7 procent gedaald tot 4,69 miljard euro. In absolute bedragen betekende dat een afname van 233 miljoen euro in vergelijking met 2011. Op internet na zagen alle mediumtypen de netto mediabestedingen dalen. Vooral bij print was de daling met 14,5% fors.
De bestedingen aan internet stegen, maar die groei is vrijwel geheel toe te schrijven aan Search (+17,9%). Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Internet is het enige mediumtype dat zich onttrekt aan de malaise. De bestedingen stegen in 2012 met ruim 8%. Die stijging is overigens wel geheel te danken aan Search met een stijging van 17,9%. Online display advertising groeide slechts met 0,6%, terwijl de bestedingen aan Classifieds & Directories daalden met 3,5%.
De totale bestedingen aan internet kwamen daarmee opnieuw ruim boven de € 1 miljard uit. Televisie bereikte die mijlpaal in 2011 ook, maar zag de bestedingen in 2012 met 5,4% dalen. Daardoor lagen de bestedigen in 2012 weer net iets onder die magische grens.
De hardste klappen vielen opnieuw bij de printmedia met een daling van 14,5%. Dagbladen zagen de advertentie-komsten dalen met ruim 15%. Ook publiekstijdschriften hadden te maken met een flinke daling van de netto mediabestedingen (-13,6%). De grootste afname vond echter plaats bij de huis-aan-huisbladen met 17,2%. De vak- en managementbladen vormden een uitzondering met een daling van ‘slechts’ 7,6%.
Nielsen