Netto mediabestedingen in 2020 gedaald met 6,3%
03-06-2021 (15:23) - Economisch
De netto mediabestedingen zijn in 2020 gedaald met 6,3% tot € 4,4 miljard. De impact van COVID-19 was groot, maar verschilde sterk per mediumtype. Out of home en bioscoop zagen de reclame-inkomsten het sterkst afnemen als direct gevolg van de maatregelen rond het coronavirus. Alleen de bestedingen aan online advertising namen ondanks de pandemie toe, alle andere mediumtypen leverden omzet in. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2020 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Per saldo namen de totale netto mediabestedingen in 2020 af met € 294 miljoen. Dat was het resultaat van een daling van € 452 miljoen bij offline media en een stijging van € 158 miljoen bij online. De daling van 6,3% van de totale netto mediabestedingen in 2020 was groot, maar in 2009 tijdens de kredietcrisis was de afname van de reclame-uitgaven met 12,4% bijna twee keer zo groot.
Per saldo namen de totale netto mediabestedingen in 2020 af met € 294 miljoen. Dat was het resultaat van een daling van € 452 miljoen bij offline media en een stijging van € 158 miljoen bij online. De daling van 6,3% van de totale netto mediabestedingen in 2020 was groot, maar in 2009 tijdens de kredietcrisis was de afname van de reclame-uitgaven met 12,4% bijna twee keer zo groot.
Daling bestedingen televisie en radio
De totale TV-schermtijd nam in 2020 door COVID-19 toe, maar de netto mediabestedingen aan televisie daalden desondanks fors met 9,2%. Toch viel die daling in vergelijking met de meeste andere mediumtypen mee. Radiozenders zagen hun inkomsten uit commercials afnemen met bijna 17%, ondanks dat de luistertijd toenam.
Grootste daling bij out of home en bioscoop
De grootste krimp van de mediabestedingen was te zien bij out of home en bioscoop. In beide gevallen was dat direct het gevolg van de maatregelen rond het coronavirus. Voor out of home gold een grote afname van de mobiliteit op straat en in publieke ruimten als gevolg van het thuiswerken en gesloten scholen en universiteiten.
Print en folders leveren fors in
De bestedingen aan print namen met 22,6% sterk af in 2020, al lag dat in de lijn van de daling die al een aantal jaren gaande is in dit deel van de markt. Dagbladen hadden relatief minder last van corona met een afname van 15%, ondanks dat een van de belangrijkste branches, toerisme, fors minder adverteerde als gevolg van de maatregelen rond corona.
In de afgelopen vijf jaar groeiden de online mediabestedingen met 37%. Het was daarmee niet alleen de grootste, maar ook de enige stijger. Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit advertenties dalen. Televisie hield de schade met -11% beperkt, hetzelfde gold voor radio met een afname van 13%, Print verloor maar liefst 40% van zijn advertentieomzet, folders zelfs iets meer. Out of home verloor iets meer dan een kwart van de advertentiebstedingen in vijf jaar tijd, bioscoop meer dan de helft, al wordt het beeld zeker in het geval van deze laatste twee vertekend door de impact van COVID-19.
In de afgelopen vijf jaar groeiden de online mediabestedingen met 37%. Het was daarmee niet alleen de grootste, maar ook de enige stijger. Alle andere mediumtypen zagen de inkomsten uit advertenties dalen. Televisie hield de schade met -11% beperkt, hetzelfde gold voor radio met een afname van 13%, Print verloor maar liefst 40% van zijn advertentieomzet, folders zelfs iets meer. Out of home verloor iets meer dan een kwart van de advertentiebstedingen in vijf jaar tijd, bioscoop meer dan de helft, al wordt het beeld zeker in het geval van deze laatste twee vertekend door de impact van COVID-19.
Online voor het eerst groter dan offline
Voor het eerst gingen met bijna 52% meer mediabestedingen naar online dan naar offline mediumtypen. Vorig jaar bedroeg het aandeel van online nog 45%. Het was de afgelopen jaren feitelijk alleen wachten op deze kentering, maar door COVID-19 vond deze misschien een of twee jaar eerder plaats dan verwacht. Televisie behoudt met iets meer dan 17% aandeel zijn positie als nummer 2, ondanks de dalende bestedingen in 2020.