Online bestedingen shoppers sterk gewijzigd na versoepeling maatregelen

21-05-2021 (10:34) - Economisch

Sinds drie weken zijn de winkels in Nederland weer open. Veel mensen hebben inmiddels weer aankopen gedaan bij fysieke winkels. Maar welke invloed had dit op aankopen online? Klarna heeft als marktleider op het gebied van achteraf betalen en payment partner van meer dan 16.000 webshops in Nederland toegang tot een schat aan online shopping data en heeft een analyse gemaakt van alle transacties in de drie weken voor en na de opening van fysieke winkels in Nederland.
 
Hieruit blijkt dat vooral in de categorie ‘huis & tuin’ de bestedingen duidelijk van online naar de fysieke winkels verschoven zijn. Op basis van consumentenonderzoek* verwachtte Klarna ditzelfde effect binnen de categorie ‘kleding & schoenen’. Hier is echter geen duidelijke toe- of afname te zien in het aandeel online bestedingen.
 
    
 
 
In bovenstaande grafiek zijn de effecten weergeven. De grafiek geeft een stijging of daling weer van het aandeel online aankopen met Klarna van een bepaalde productcategorie, ten opzichte van het totaal aantal online aankopen van alle productcategorieën. De versoepeling van de maatregelen laat een duidelijk effect zien. De opvallendste verschuivingen:
 

Huis & tuin

De fysieke winkels waar Nederlanders direct naar teruggekeerd zijn, bevinden zich vooral in de categorie ‘huis & tuin’. De tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels worden volop bezocht. Dit lijken de plekken te zijn waar mensen heen willen voor inspiratie die ze online niet kunnen vinden. Deze categorie is dan ook veruit het hardste gedaald qua aandeel in de totale Klarna verkopen.
 
Het aandeel van de categorieën ‘sieraden en accessoires’ en ‘gezondheid & beauty’ steeg juist bij webwinkels direct na de opening van de winkels. Hier is een duidelijk Moederdag effect te zien, want na deze dag is het aandeel van met name de categorie ‘sieraden & accessoires’ juist weer snel teruggelopen.
 
Ook de categorieën ‘Entertainment’ en ‘Elektronica’ hebben naar verhouding een groter aandeel in het percentage aankopen via Klarna dan voor de lockdown. Wellicht zien we hier al een invloed van het aankomende EK-voetbal, waarbij traditiegetrouw veel mensen besluiten om juist dan een nieuwe TV te kopen.
De share of wallet van kleding en schoenen is in de laatste weken stabiel gebleven en dat wijkt af van de verwachtingen.
 
De opening van de sportscholen is ook terug te zien. Vanaf het moment dat zeker werd dat de sportscholen open gingen, is het aandeel van dit type aankopen via Klarna gestegen.
 

Aandeel kleding en schoenen blijft gelijk

In april lanceerde Klarna een rapport vol inzichten over consumenten en hun shopgedrag. Een belangrijk onderdeel van deze eerste Shopping Pulse was een internationaal consumentenonderzoek* met vragen over het shopgedrag nu en na de pandemie. Uit het onderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers (58%) hun kleding de afgelopen maand online heeft gekocht, maar dat ze hun modeartikelen na de pandemie weer vaker in fysieke winkels wilden kopen. Dit effect is echter nog niet terug te zien in het aandeel aankopen binnen deze categorie. Deze is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de week voor de opening.

“De pandemie heeft een enorme boost gegeven aan de digitale transformatie en dit zal een blijvend effect hebben op het winkelgedrag van mensen. Uit ons consumentenonderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Nederlanders gaven echter ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te kunnen shoppen. Nu dat weer mogelijk is, zien we een duidelijke verandering in het consumentengedrag van shoppers. Pas later kunnen we zeggen wat het lange termijn effect is, maar deze eerste analyse geeft een beeld van de categorieën die meer online georiënteerd lijken te blijven dan anderen. We vermoeden dat winkels steeds meer een plek worden voor inspiratie en beleving. Het feit dat nu vooral producten voor huis en tuin in fysieke winkels gekocht worden, ondersteunt deze gedachte.” zegt Viveka Söderbäck, Klarna’s expert op het gebied van consumentengedrag.

“Klarna’s shopping pulse: the Netherlands” kun je hier vinden. 

Bureaus

Media

Marketing