Puzzelkampioen Keesing in de etalage door BC Partners

Puzzelkampioen Keesing in de etalage door BC Partners

18-02-2025 (14:21) - Economisch

Private equitygroep BC Partners wil puzzelmaker Keesing verkopen. Dat bevestigt CEO Philip Alberdingk Thijm aan het FD. 

Keesing levert wereldwijd zo’n 13.000 puzzelproducten en meer dan 200 digitale games. "We zijn de grootste in ‘braintainment’ en er is veel groeipotentieel, zowel digitaal als in print," zegt Alberdingk Thijm. Hij benadrukt dat de vraag naar papieren puzzels juist toeneemt, ondanks digitalisering. "Mensen zoeken vaker een ‘offline detox’ en willen wat fun en tegelijkertijd hun hersenen gebruiken."

Volgens Alberdingk Thijm schuilt Keesings succes in de perfecte balans tussen uitdaging en oplosbaarheid. Het bedrijf maakt puzzels via een eigen platform met zorgvuldig samengestelde databases, waardoor ze precies kunnen inspelen op verschillende doelgroepen.

Denksport

Keesing werd in 1911 opgericht en groeide in Nederland met merken als Denksport. Naast puzzelbladen levert het ook sudoku’s en kruiswoordraadsels aan kranten en media. In 2006 werd het bedrijf overgenomen door Telegraaf Media Groep (TMG), waarna het in 2017 in handen kwam van Ergon Capital (nu Apheon) en Mediahuis. In 2021 kocht BC Partners het bedrijf voor €350 miljoen.

Onder BC Partners groeide Keesing sterk, met onder andere uitbreidingen naar Noord-Amerika en 11 overnames, waaronder Kappa Publishing (VS) en Cool Games (Amsterdam). De verkoop, die naar verwachting deze zomer wordt afgerond, zou volgens bronnen zo’n €550 miljoen kunnen opleveren.


fd.nl

Bureaus

Media

Marketing