Sendcloud neemt AI startup Tracey over
Deze eerste strategische overname versterkt het verzendplatform en maakt het klanten mogelijk om slimmere verzendbeslissingen te nemen en consumenten proactief te informeren.
Verzendplatform Sendcloud heeft de overname van dataplatform Tracey aangekondigd. Deze strategische stap moet de positie van Sendcloud versterken door e-commerce bedrijven van elke omvang in staat te stellen om de beste klantervaring te bieden.
Uit het E-commerce Delivery Compass (2023) blijkt dat 9 procent van de consumenten hun orders niet op de geplande datum ontvangt, en 20 procent moet de bezorgtijd of -locatie wijzigen na het ontvangen van de eerste track & trace-melding. Retailers die hun klanten niet proactief informeren, krijgen te maken met een toevloed van vragen over de bezorgstatus. Deze “Waar blijft mijn pakketje?”-vragen zijn goed voor 36 procent van alle contactmomenten met de klantenservice (DigitalGenius, 2023). De lange termijn kosten van een gebrekkige klantenservice worden nog duidelijker gezien het feit dat meer dan 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop na één slechte ervaring met de klantenservice (Zendesk, 2022).
Met eigen modellen kunnen voorspellingen gedaan worden die verder gaan dan de track & trace standaarden, kunnen klanten van Tracey slimmere beslissingen nemen over het verzendproces en consumenten proactief informeren. Zo kunnen de onvermijdelijke vertragingen en bezorgproblemen omgezet worden in een positieve ervaring. Met de overname van Tracey breidt Sendcloud uit met een gevarieerd portfolio van datatools, waaronder near-real-time pakketmonitoring, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen.
Verzenden wereldwijd vereenvoudigen
"Wij geloven dat optimale bezorgervaringen de sleutel zijn tot succes voor e-commerce bedrijven," zegt Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. "Het wordt echter steeds complexer zodra je met meerdere vervoerders verzendt, flexibele bezorgopties aanbiedt of je bedrijf internationaal wilt uitbreiden. Daarom verwelkomen we Tracey met open armen, zodat we online retailers kunnen voorzien van de beste oplossing voor pakketmonitoring en benchmarking op de markt."