Songtradr neemt MassiveMusic over
02-06-2021 (18:03) - Economisch
Songtradr, het grootste platform voor B2B-muzieklicenties ter wereld, heeft vandaag bekendgemaakt MassiveMusic te hebben overgenomen, een toonaangevend wereldwijd muziekbureau dat gerenommeerde internationale merken helpt hun strategie te versterken en effectiviteit te vergroten door middel van muziek en geluid.
De overname van MassiveMusic komt op een cruciaal moment in de branche: door nieuwe technologieën en het toenemende aantal content kanalen wordt een merkgeluid op steeds meer plaatsen gehoord. Door de explosieve groei van contentcreatie binnen verschillende soorten media zal de muziekindustrie in 2030 naar verwachting een waarde van 131 miljard dollar bereiken. Marketeers moeten zich meer dan ooit inzetten om maximale impact te creëren, wat het des te urgenter maakt om optimaal gebruik te maken van de kracht van muziek. De combinatie van de ongeëvenaarde merkmuziek van MassiveMusic en de technologieën en op data gebaseerde B2B-muziekproducten van Songtradr resulteert in de enige complete technologische muziekaanpak voor merken in het digitale tijdperk.
Uitstekende reputatie
“MassiveMusic heeft de afgelopen ruim twintig jaar een uitstekende reputatie opgebouwd als het gaat om gedurfde, geniale creatieve oplossingen voor muziek vraagstukken van merken,” zegt Paul Wiltshire, CEO van Songtradr. “Vanwege de complexiteit van de B2B-muziekindustrie is het een uitdaging om alle technologie volledig te benutten. Daardoor maken de B2B-markt en de consumentenmarkt voor muziek niet dezelfde groei door. Door onze bedrijven en vaardigheden samen te brengen, creëren we de grootte en het vertrouwen om de B2B-muziek industrie echt te veranderen. We ontsluiten een aanzienlijk groeipotentieel.”
MassiveMusic is het grootste creatieve muziekbureau ter wereld, met zo’n 85 werknemers en kantoren in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Los Angeles en Tokio. Het bedrijf creëert en beheert muziek van wereldniveau, ontwikkelt strategische sonic branding en verzorgt het muziekbeheer voor wereldwijde merken als Nike, Heineken, Apple en UEFA. Dit jaar lanceerde MassiveMusic de eerste datagedreven sonic branding-tool: MassiveBASS, een revolutionaire tool die muziek en wetenschap combineert om een indicatie te geven van de mate waarin muziek herinnerd zal worden, het onderscheidend vermogen van muziek en de koppeling van muziek en merkpersoonlijkheid. MassiveMusic heeft daarnaast elke denkbare award gewonnen, waaronder de Cannes Gold Lion, D&AD, CLIO en Transform. Het afgelopen jaar heeft MassiveMusic een indrukwekkende groei doorgemaakt, ondanks de beperkingen die COVID-19 met zich meebracht: de omzet groeide in 2020 met dubbele cijfers in procenten ten opzichte van 2019.
MassiveMusic is het grootste creatieve muziekbureau ter wereld, met zo’n 85 werknemers en kantoren in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Los Angeles en Tokio. Het bedrijf creëert en beheert muziek van wereldniveau, ontwikkelt strategische sonic branding en verzorgt het muziekbeheer voor wereldwijde merken als Nike, Heineken, Apple en UEFA. Dit jaar lanceerde MassiveMusic de eerste datagedreven sonic branding-tool: MassiveBASS, een revolutionaire tool die muziek en wetenschap combineert om een indicatie te geven van de mate waarin muziek herinnerd zal worden, het onderscheidend vermogen van muziek en de koppeling van muziek en merkpersoonlijkheid. MassiveMusic heeft daarnaast elke denkbare award gewonnen, waaronder de Cannes Gold Lion, D&AD, CLIO en Transform. Het afgelopen jaar heeft MassiveMusic een indrukwekkende groei doorgemaakt, ondanks de beperkingen die COVID-19 met zich meebracht: de omzet groeide in 2020 met dubbele cijfers in procenten ten opzichte van 2019.
Harder, Better, Faster, Stronger
“Bij MassiveMusic zijn we erg verheugd onze krachten te bundelen met Songtradr. Onze services vullen elkaar volledig aan, waardoor we de dienstverlening aan onze klanten kunnen verrijken. De internationale merken en getalenteerde creatieve bureaus waarmee we samenwerken, kunnen allemaal profiteren van de unieke propositie die wordt gecreëerd door 's werelds grootste B2B-technologiebedrijf voor muzieklicenties samen te voegen met hét toonaangevende wereldwijde creatieve muziekbureau,” zegt Hans Brouwer, oprichter en CEO van MassiveMusic. “Wat ik vooral geweldig vind, is dat onze visies, ambities en culturen zo op elkaar aansluiten. Vanaf de eerste meeting voelde onze samenwerking alsof we al heel lang samen in een band zaten. We kijken ernaar uit onze internationale klanten verder te laten groeien. Harder, Better, Faster, Stronger, als ik zo vrij mag zijn om het revolutionaire duo Daft Punk te quoten.”
Met meer dan 300.000 nummers die gelicentieerd zijn via hun ecosysteem en meer dan 1,5 miljoen tracks op hun platform is Songtradr in minder dan vijf jaar tijd uitgegroeid tot het grootste platform voor muzieklicenties ter wereld. In 2019 nam het bedrijf Big Sync Music over, en vervolgens ook Cuesongs, Song Zu, Pretzel en Tunefind. Daarnaast investeerde Songtradr in het ASX-genoteerde muziekdatabedrijf Jaxta.
B2B Music Services Division
MassiveMusic gaat de B2B Music Services Division van Songtradr Group leiden, wat merken en bureaus de mogelijkheid biedt hun marketing impact aanzienlijk te vergroten. Ze kunnen nu op één plek terecht voor al hun behoeften op muziekgebied: van artiesten en muzieklicenties tot op maat gemaakte composities en sonic branding, en van tech, data en realtime inzichten. Zo kunnen marketeers nog efficiënter en effectiever te werk gaan.