Steeds meer Nederlanders dromen van ondernemen

Steeds meer Nederlanders dromen van ondernemen

04-12-2024 (13:07) - Economisch

Ondernemen leeft: ruim een kwart van de Nederlanders zonder eigen bedrijf droomt ervan om voor zichzelf te beginnen. Uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN AMRO blijkt dat vooral jongeren kansen zien. Maar liefst 71% van de 18- tot 34-jarigen die van ondernemen dromen verwacht binnen twee jaar de stap te zetten. Onder de 35- tot 49-jarigen ligt dit percentage op 56%, en bij de 50- tot 67-jarigen op 38%.

Vrijheid blijkt de grootste motivatie om een eigen onderneming te starten. Voor 86% van de ondervraagden speelt de wens om onafhankelijk en autonoom te zijn een belangrijke rol. Veel mensen willen iets opbouwen dat volledig van henzelf is, zonder verantwoording af te leggen aan een baas. Ook persoonlijke redenen, zoals werken aan iets wat zij écht leuk vinden, worden door 74% genoemd. Opvallend is dat financiële voordelen minder vaak worden genoemd; slechts 39% ziet dit als een hoofdreden om te gaan ondernemen.

"De wens naar vrijheid en onafhankelijkheid zijn drijfveren die ik vaak terug hoor in gesprekken met ondernemers," zegt Anouk van Gerven, adviseur Ondernemer in Privé bij ABN AMRO. "Mensen willen iets opbouwen waarop ze hun eigen stempel kunnen drukken. Ik zie ook een verschuiving in hoe werk wordt gezien: het is niet langer alleen een manier om geld te verdienen, maar een kans om de regie in eigen handen te nemen en betekenis te geven aan het leven. Dit verlangen zie ik bij mensen van alle leeftijden terug."

Uitdagingen voor toekomstige ondernemers

Ondanks de dromen zien veel mensen ook hindernissen. Een kwart van de ondervraagden weet niet waar te beginnen. Daarnaast zijn onzekerheid over vaardigheden, een goed ondernemersplan en financiële risico’s belangrijke drempels. Veel mensen vrezen voor onregelmatige inkomsten of hebben moeite om financiering rond te krijgen.

Om (aspirant-)ondernemers te ondersteunen bij hun financiële planning, biedt ABN AMRO gesprekken aan met zogenoemde Ondernemer in Privé adviseurs. Deze adviseurs helpen bij het verkrijgen van inzicht in persoonlijke financiën en denken mee over opties rondom privézaken zoals pensioen, wonen en vermogensoverdracht.


Bureaus

Media

Marketing