Succesvol jaar Nederlandse supermarkten

15-06-2012 (00:00) - Economisch

De Nederlandse supermarkten hebben 2011 succesvol afgesloten. Ondanks de gevolgen van de economische crisis wisten de supermarkten in 2011 een omzetstijging te behalen. In 2011 bedroeg de omzet in de supermarktbranche ruim € 33 miljard. Dit is een omzetgroei van 2,7% ten opzichte van 2010, toen de omzet € 32,14 miljard was. Dit maakte Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), bekend tijdens de presentatie van het CBL-jaarverslag.
 
Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2012 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL-Jaarverslag wordt gepresenteerd, blijkt dat in 2012 tweederde van de consumenten positief blijft over het besteedbaar inkomen. Slechts 11% bezuinigt sterk op boodschappen in de supermarkt. Wel let 60% scherper op aanbiedingen en kiest 48% vaker voor het huismerk. De meeste mensen kunnen in hun omgeving kiezen uit een gevarieerd aanbod van supermarkten. Bij deze keuze spelen een goede productkwaliteit, een goed aanbod verse producten, een groot assortiment en klantvriendelijk personeel samen met het prijsbeleid een doorslaggevende rol.
 

Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2012 dat 64% vindt dat hij voordelig een gezonde maaltijd kan samenstellen in de supermarkt. 43% verwacht van de supermarkten dat zij consumenten stimuleren tot het kopen van gezonde producten. 37% is bereid meer te betalen voor deze producten. Een derde (35%) zegt er tegenwoordig bij het boodschappen doen meer op te letten of producten gezond zijn dan enkele jaren geleden. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing