Wegener krabbelt weer wat op

29-04-2010 (09:51) - Economisch

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van Koninklijke Wegener over het eerste kwartaal 2010 is door het effect van de reorganisaties in 2009, lagere kosten voor grondstoffen en aanvullende maatregelen fors gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009. De bijbehorende marge steeg tot 8,0% (1e kwartaal 2009: 2,4%). Op EBITDA niveau steeg de marge op de omzet tot 11,6% (1e kwartaal 2009: 6,4%). Ten opzichte van het 1e kwartaal 2009 daalde de totale omzet met 12%. Naast onderstaande ontwikkelingen is dit ook het gevolg van de verkoop van het belang in AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag in juli 2009.

Wegener heeft in het 1e kwartaal van 2010 te maken gehad met een advertentiemarkt die nog niet herstellende is van het dal in 2009. De advertentieomzet is fractioneel beïnvloed door het effect van Pasen, welke in 2010 voor een deel in het 1e kwartaal viel, terwijl dit in 2009 volledig het 2e kwartaal betrof. 

De advertentieomzet van de Wegener dagbladen daalde in het 1e kwartaal van 2010 met 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De daling betrof vooral de categorieën Nationale Merken & Diensten en Personeelsadvertenties. De oplageomzet van de Wegener dagbladen vertoonde een geringe stijging van 2%, als gevolg van prijsverhogingen. De betaalde oplage laat een daling zien van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode in 2009. 

De advertentieomzet van de Wegener huis-aan-huiskranten groeide in het eerste kwartaal van 2010 met 6%. Deze groei is mede te danken aan de acquisitie van PLM in juli 2009 met huis-aan-huiskranten in Rotterdam en omgeving en de uitbreiding van het verspreidingsgebied in Limburg en Amstelveen/Amsterdam. De beoogde landelijke dekking van huis-aan-huiskranten is hiermee gerealiseerd. Indien bovengenoemde effecten buiten beschouwing worden gelaten, is sprake van een daling van de advertentieomzet met ruim 2%.

Binnen het proces van transitie naar een crossmediale content uitgeverij heeft Wegener in het eerste kwartaal van 2010 versterkt aandacht gegeven aan de ontwikkeling van digitale initiatieven en de inbedding daarvan in de organisatie. Veel, merendeels lokale, activiteiten werden geïnitieerd, hetgeen ook een positief effect op de omzet had.

De daling van de omzet van personeelsadvertenties duurt nog voort: voor het totaal van print en online is dit 28% in het eerste kwartaal van 2010 in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Met ingang van 1 januari 2010 zijn alle uitgeefactiviteiten van Wegener ondergebracht in één uitgeverij onder de naam Wegener Media. Alle ondersteunende en stafdiensten zijn per discipline samengevoegd in de backoffices van Wegener Media.

 


Bureaus

Media

Marketing