Werknemer wil niet verhuizen voor andere baan

29-11-2011 (09:19) - Economisch

De huidige arbeidsmarkt vraagt steeds meer om flexibele werknemers. Als antwoord hier op neemt het aantal korte arbeidcontracten toe. Als het gaat om mobiliteit lijken Nederlanders helemaal niet zo flexibel: ze zijn honkvast en nauwelijks bereid ergens anders te wonen.  Zo is slechts 32% van de beroepsbevolking bereid te verhuizen voor een (andere) baan en zegt maar liefst 68% zeker niet bereid te zijn tot verhuizen. Dit blijkt uit het onlangs verschenen NOA 2011.
 
Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie (NOA) is een breed onderzoek over de stand van zaken op de arbeidsmarkt en hoe de werknemer van nu denkt en handelt als het gaat om werk. Alhoewel de markt vraagt om flexibele arbeidskrachten zijn Nederlanders nog niet bereid hier op in te spelen. Minister Kamp irriteerde zich al aan werklozen die niet bereid zijn te verhuizen voor werk en mede hierdoor niet aan de slag komen. Nu blijkt uit NOA dat ook werkende mensen nauwelijks bereid zijn te verhuizen voor een nieuwe baan. Maar liefst 68% is zeker niet bereid te verhuizen. Van de mensen die actief op zoek zijn naar andere werk zegt ook 62% niet ergens anders te willen wonen. Onder de laatstejaars studenten is de flexibiliteit groter: 68% van deze groep is bereid om binnen of buiten Nederland te verhuizen voor een baan.
 

‘Niet flexibele arbeidskrachten werken remmend op de economische groei, vooral als de markt juist behoefte heeft aan meer flexibiliteit. Met het oog op een toekomstige krapte op de arbeidsmarkt is dit zeer ongunstig. Het heeft als consequentie dat werkgevers nog beter hun best zullen moeten doen om goed personeel te werven. Bij Telegraaf Media Nederland bieden wij ondersteuning door een brede mediakeuze; van landelijk tot hyperlokaal en van een zeer brede doelgroepen tot niches’, aldus Marlous van Grieken, Segment Manager Telegraaf Media Nederland Arbeidsmarktcommunicatie.  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing