Retail Therapie: Virtuele kleding vervangt online impulsaankopen

Retail Therapie: Virtuele kleding vervangt online impulsaankopen

05-05-2022 (13:37) - Gaming

Tijdens de pandemie heeft de snelle opkomst van e-commerceplatforms geleid tot een toename van ongeplande uitgaven en impulsaankopen. Nu virtuele kleding via apps en videospelletjes aan populariteit wint, kunnen mensen de drang om nieuwe items te kopen bevredigen zonder hun financiën te belasten en met minimale schade voor het milieu.
 
Ondanks de toegenomen werkloosheid en de economische problemen tijdens de pandemie bleven de internetbestedingen nieuwe hoogten bereiken. Zo steeg het aandeel van de onlinetransacties in de detailhandel in het Verenigd Koninkrijk in februari 2021 in één maand tot 16%. Dit tegenstrijdige gedrag kan worden toegeschreven aan mensen die verlichting zoeken via retailtherapie, aangezien de pandemie de gevoelens van angst en verdriet bij jongvolwassenen naar verluidt met 30% heeft doen toenemen. Nu blijkt uit een recente studie dat 50% van de respondenten geïnteresseerd is in de aankoop van een digitaal product in het komende jaar.
 

Digitale garderobes

Naast een toename van online winkelen hebben lockdowns echter ook de opkomst van digitale mode versneld doordat mensen zich tot online werelden wendden voor interactie met andere mensen. Mainstream kledingtrends komen steeds vaker voor in videogames en apps - ook grote ontwerpers als Louis Vuitton of Moschino experimenteren met digitale collecties. Virtuele kledingstukken kosten slechts een fractie van de financiële en milieukosten van fysieke items, wat betekent dat mensen nog steeds de voldoening van het winkelen kunnen ervaren met een minimum aan milieuschade.
 

Games

"Het grootste verschil tussen het stylen van videogames en het winkelen voor kleding in het echte leven is de levensduur. De mode-industrie en fysieke modewinkels moeten voortdurend de cyclus van stijlen stimuleren, of het nu seizoensgebonden is of een modehype, het is in hun belang om een oude collectie met pensioen te sturen en nieuwe voorraad in de schappen te leggen," zegt Povilas Katkevicius, game designer bij Nordcurrent, een internationale ontwikkelaar en uitgever van mobiele games.
 
"Voor de styling van videogames is dit niet nodig. Natuurlijk moeten we nieuwe items creëren, want nieuwigheid is altijd spannend en interessant, maar we hoeven onze collecties niet met pensioen te sturen. We hebben eindeloze schapruimte in de virtuele wereld waarin oude en nieuwe stijlen zich kunnen mengen in de creaties van onze spelers," vervolgt hij.
 

Real-life aankopen virtueel

Apps en videogames die een hoog niveau van character customization bieden en real-life shopping ervaringen kunnen repliceren, bieden nieuwe mogelijkheden om de impulsieve wens om te winkelen te bevredigen in een omgeving zonder consequenties. "Pocket Styler, waarmee spelers hun avatar kunnen aankleden met items uit een uitgebreide catalogus van ontwerpen, kan spelers de voldoening geven van het kopen van een nieuw item zonder dat ze daarvoor buitensporige financiële middelen nodig hebben," legt Povilas Katkevicius uit.