50 procent van generatie Z houdt controle op persoonlijke gegevens

12-05-2022 (11:23) - Marketing

Selligent Marketing Cloud (Selligent), het omnichannel marketing en customer experience platform, introduceert een nieuw rapport over hoe merken effectief moeten communiceren met Generatie Z (Gen Z). Hoewel merken zich de afgelopen jaren hebben geconcentreerd op het bereiken van millennials, zijn er meer dan alleen generatieverschillen met Gen Z.
 
Er is een nieuwe generatie in opkomst op de consumentenmarkt, namelijk Gen Z (geboren tussen 1997 en 2010). De generatie is opgegroeid met meer toegang tot technologie dan ooit. Dit betekent echter niet dat ze enthousiaster zijn dan ouderen. Met zoveel technologie ter beschikking sinds hun geboorte (van Instagram tot Apple Pay) is het een minder glimmend object en meer een praktische manier van leven. De relatie met data is anders, omdat privacy voor Gen Z minder prioriteit heeft dan voor andere generaties. De helft (50%) van Gen Z heeft het gevoel dat ze controle hebben over hun persoonlijke gegevens. Voor marketeers was het al essentieel om relevante content te delen met vorige generaties, maar bij Gen Z is dit nog belangrijker vanwege de mate van personalisatie die zij verwachten. En marketeers kunnen vertrouwen op AI-gebaseerde oplossingen om deze gepersonaliseerde ervaring te leveren. Kortom, Gen Z is een geheel nieuwe generatie consumenten met wie marketeers moeten leren communiceren. Om hun media- en marketingstrategieën de komende jaren richting te geven, hebben merken nieuwe inzichten nodig in de generatieverschillen die het landschap opnieuw vormgeven, met name wat betreft de groeiende invloed van Gen Z.
 

Phygital experiences

Voor retailers is aanwezigheid op digitale en fysieke kanalen niet langer voldoende om de jongste generatie consumenten te bereiken. Gen Z verwacht dat technologie hun fysieke ervaringen versterkt in plaats van vervangt. Interessant is dat deze leeftijdsgroep een duidelijke voorkeur heeft voor het fysiek winkelen van verschillende producten ten opzichte van millennials, waaronder elektronica (43% versus 37%) en kleding (43% versus 40%). Gen Z bezoekt ook vaker fysieke winkels dan andere leeftijdsgroepen: 59 procent bezoekt ten minste eenmaal per week een winkel.
 
Retailers moeten de winkelervaring opnieuw uitvinden door middel van phygital, dat wil zeggen het inzetten van zowel een fysieke (retail) als online (digitaal) strategie, en deze succesvol implementeren in de praktijk om Gen Z aan te spreken. De term gaat phygital vaak hand in hand met 'digitalisering van de verkooppunten': de vereniging tussen e-commerce en fysieke winkels.
 

Opgeleid, sceptisch publiek

In plaats van zich tot traditionele media te wenden, zal Gen Z eerder informatie zoeken op een andere sociale-mediaplatforms dan oudere generaties. De helft (49%) van Gen Z doet eerder een aankoop na een post of advertentie op sociale media, dan via een ander kanaal (sms, website of e-mail). Om informatie te zoeken, wendt deze generatie zich tot influencers op platforms als TikTok (23%, twee keer zoveel als andere generaties) of YouTube (49% versus 37% millennials).

Bureaus

Media

Economisch