60% marketeers mist data doordat verschillende browsers

29-03-2022 (13:08) - Marketing

Zes op de tien marketeers missen data om conversies te analyseren doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van TraceDock onder zo’n 100 online marketeers. Het merendeel van de marketeers merkt ook dat de conversiecijfers dalen in Meta-apps als Instagram en Facebook op iOS-toestellen - net als de beurswaarde van het bedrijf.

Zestig procent van de online marketeers geeft aan moeilijkheden te ervaren bij de analyse van marketingcampagnes, doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Hierdoor is de e-commerce strategie niet optimaal, stelt een nog grotere groep (63 procent). Toch geeft bijna de helft van de online marketeers zelf aan ook verschillende browsers te gebruiken.

Boris Schellekens, CEO en oprichter van TraceDock: "Ik spreek steeds meer marketeers die worstelen met deze uitdaging. In Nederland heeft Chrome een marktaandeel van meer dan 55 procent op mobiele devices, terwijl Safari het moet doen met iets meer dan 25 procent. Ook Edge (6 procent) en Firefox (4) zijn populair. Steeds meer consumenten kijken dan ook verder dan de vooraf ingestelde browser. Een gebruiker keert in dat geval vanuit zijn bank app terug naar de vooraf ingestelde browser, en de marketeer mist daardoor de conversie."


Conversiedaling en koersdaling Facebook

Afgelopen maand verloor Facebook een kwart van zijn beurswaarde – een record. Dat kwam mede doordat Apple de gebruiksvoorwaarden voor mobiele apps op Apple-besturingssystemen heeft aangepast. Hierdoor is het voor Facebook, of Meta, zoals het bedrijf nu heet, lastiger om het surfgedrag van gebruikers met iPhones te volgen en conversies te meten. 57 procent van de online marketeers geeft dan ook aan dat ze conversiecijfers zien teruglopen in Facebook-apps op iOS-toestellen.
 
Schellekens: "Marketeers die conversies willen meten hebben last van de iOS 14-update. Door deze update wordt de Safari in-app browser in Facebook als een standalone browser gezien. Hierdoor kan er geen koppeling gemaakt worden tussen de eigen website in Safari en de in-app browser van Facebook. Daardoor missen marketeers data van klanten - die na betaling terugkomen op de bedrijfswebsite - om het succes van Facebook-campagnes te meten. Het is dan ook geen wonder dus dat conversiecijfers teruglopen. Serverside transaction tracking - zonder gebruik van cookies op de bedankpagina - biedt gelukkig een oplossing voor dit probleem, en kan een stuk privacy-vriendelijker."

 


Bureaus

Media

Economisch