9 online marketing bureaus gaan de strijd met “cowboys” aan

29-08-2022 (15:21) - Marketing

Negen online marketing bureaus, verspreid over heel Nederland, lanceren gezamenlijk het OnlineMarketing.nl keurmerk, dat het voor bedrijven en ondernemers eenvoudiger moet maken om een juiste partner te vinden voor hun digitale strategie.
 
Hiermee willen zij de markt beschermen tegen marketeers die slecht werk leveren en die vaak misbruik maken van de onwetendheid bij veel bedrijven en ondernemers op het gebied van online marketing. 
 
Dit doen de bureaus om zichzelf en hun branche te beschermen tegen de steeds grotere impact van wat zij omschrijven als “online cowboys”. Ruben de Vries, eigenaar van Maatwerk Online: “Iedereen met een internetverbinding kan zichzelf online marketeer noemen. Je ziet ook steeds meer cursussen verschijnen die beloven jou wel even te leren hoe je eenvoudig een agency op kunt zetten met duizenden euro’s omzet per maand. Het draait daar niet om een zo goed mogelijk resultaat neerzetten voor je klant, maar om zoveel mogelijk misbruik maken van de digitale onwetendheid van veel bedrijven en ondernemers.”
 
Eerder dit jaar kwam de problematiek duidelijk naar voren in een aflevering van Boos. Daarin stond Tim Hofman drie gedupeerden bij van zo’n cowboy die gouden bergen beloofde, maar vervolgens vooral veel facturen stuurde zonder resultaten te boeken.
 
Het keurmerk moet er volgens de initiatiefnemers niet alleen voor zorgen dat het gemakkelijker wordt dit soort rotte appels te vermijden, maar gedupeerden voortaan ook een plek bieden voor klachten zonder hiervoor Hofman aan te hoeven schrijven.
 

Duidelijke behoefte bij het MKB

Een gevolg van al die cowboys is dat het voor bedrijven en ondernemers steeds moeilijker wordt om de juiste partner te vinden voor het opzetten en uitvoeren van hun online marketing strategie. Dit terwijl digitalisering en online zichtbaarheid – met de recent lockdowns vers in het geheugen – actueler is dan ooit voor bedrijven, getuige ook het digitaliseringsprogramma dat onlangs werd gelanceerd door de KvK, MKB Nederland en de RVO. Juist omdat bedrijven de komende jaren meer dan ooit aan de bak zullen moeten met hun online bereik en zichtbaarheid, is het duidelijk dat het nú belangrijk is de kwaliteit van advies en uitvoering daaromtrent te borgen, aldus de ininitiatiefnemers.
 

Over de initiatiefnemers

Het OnlineMarketing.nl keurmerk is een initiatief van: Leadrs (Breda), iClicks (Lelystad), Endeavour (Haarlem), Maatwerk Online (Rotterdam), Increase (Amersfoort), Olifant Media (Leiden), Semwerkt (Hoorn), NeoSEM (Barneveld) en DoubleSmart (Gouda). 
 

Aanmelden

'Uiteraard nodigen we andere bureaus die zich kunnen vinden in deze missie en onze erecode van harte uit zich ook aan te melden voor de wachtlijst. Dat kan met een mailtje naar: keurmerk@onlinemarketing.nl. De komende periode gaan we gebruiken om onder andere de naamsbekendheid van het keurmerk te promoten en aanmeldingen (op volgorde van ontvangst) te beoordelen.'
 
 

 


Bureaus

Media

Economisch