Adverteerder te snel tevreden op Facebook

22-04-2013 (00:00) - Marketing

Merken zien het verkrijgen van veel likes op Facebook nog vaak als een geslaagd einddoel. Een like moet echter het startpunt zijn voor een veel meer betrokken fan; één die merkgerelateerde content actief gebruikt.

Kennis van de motieven die consumenten hebben om online met merken bezig te zijn, is daarvoor essentieel. Deze motieven zijn de belangrijkste voorspellers van merkgerelateerd gedrag. Zo luidde de hoofdconclusie van de SWOCC Social Media Day.
 
Met steeds meer consumenten die gebruik maken van sociale media, proberen merken deze consumenten te managen. Mickey Belch, de keynote speaker van de dag, maakte over de inzet van sociale media de vergelijking met de begindagen van het internet: er is nog veel onduidelijk. Want hoe zorg je ervoor dat consumenten jouw merkgerelateerde posts liken en delen of dat zij zelf content creëren?

Veel social media advies focust zich nog vooral op de verschillende contentmogelijkheden en de effecten daarvan. Wetenschappelijk onderbouwde kennis van de achterliggende reden dat bepaalde merkgerelateerde content op sociale media wél slaagt en andere niet en hoe social succes vergroot kan worden, was er nog niet. Daan Muntinga illustreerde tijdens de Social Media Day dat de belangrijkste voorspeller van online merkgerelateerd gedrag van consumenten (Consumers' Online Brand-Related Activities - COBRAs) hun motieven zijn. Muntinga is auteur van het nieuwste SWOCC-proefschrift 'Catching COBRAs'. Hierin zijn de resultaten te vinden van vier jaar onderzoek naar het onderwerp.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch