Albert Heijn meest duurzaam
21-03-2013 (08:29) - Marketing
Albert Heijn krijgt het predikaat ‘goed op weg’ met een B label en wint daarmee de Rank a Brand Supermarkt Award. Jumbo zit Albert Heijn op de hielen en krijgt nu nog een C label, net als Deen.
De overige supermarkten zijn nog weinig transparant over hun duurzame prestaties.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 20 populaire supermarkten in Nederland. Geen enkele supermarkt voldoet aan meer dan 75% van de gestelde criteria die nodig zijn voor het A label.
Zes supermarkten ontvangen een D label. De meeste supermarkten voldoen echter niet aan minimaal 15% van de criteria en krijgen een E label, waaronder Lidl, Dirk, Vomar, Spar en Aldi. Algemeen Directeur Sander van der Laan van Albert Heijn: ‘We zijn verheugd dat de duurzaamheidsinspanningen van Albert Heijn en de transparantie daarover gewaardeerd worden. We zullen ons blijven inspannen om een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame samenleving én helder over de voortgang te rapporteren.’
Het dierenwelzijn voor varken, kalf, rund en de kip is met uitzondering van Ekoplaza onder de maat bij de onderzochte supermarkten. Albert Heijn en Jumbo hanteren wel minimaal een Beter-Leven ster voor varkensvlees, maar verder zijn er geen minimale normen voor het volledige assortiment vlees. De plofkip wordt nog massaal verkocht. Wat dat betreft staat de vis er beter voor; al 8 van de 20 supermarkten verklaren geen ‘foute’ vis aan te bieden van bedreigde soorten. Ook zijn er positieve ontwikkelingen voor verantwoorde soja bij veevoer voor vleesproductie, zodat deze niet ten koste van tropische bossen wordt geteeld.
Hoewel bijna alle supermarkten een beleid hebben gepubliceerd over hun CO2 uitstoot en energie verbruik, zijn er maar 2 supermarkten die hun daadwerkelijke prestaties op dit punt publiceren; Albert Heijn en Jumbo. Op het beperken van de impact op ons klimaat is Albert Heijn een koploper, daar waar de sector als geheel echt achterblijft.
Bovendien is zeker vooruitgang geboekt op het gebied van gecertificeerde tropische producten. Toch is het gat tussen de koploper Albert Heijn en de rest van de branche groot. Dit komt ook omdat bij de meeste supermarkten geen heldere cijfers of doelstellingen bekend worden gemaakt, en dat is de enige manier waarop de bewuste consument kan kiezen waar hij het beste zijn boodschappen kan doen. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: ‘Supermarktketens buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties.’