
Retail loopt achter op Gen Z, blijkt uit onderzoek van Adyen
Scrollen is het nieuwe shoppen, vooral voor Generatie Z blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen. Maar liefst 34% van deze jongere generatie, die nu tussen de 13 en 28 jaar oud is, doet aankopen via social media-platforms zoals TikTok en Instagram. Toch geeft slechts 32% van de retailers aan te willen investeren in social commerce, terwijl juist daar een groot deel van Gen Z zich bevindt.
Gen Z staat bekend als digitaal vaardig, kritisch én veeleisend. Ze zijn opgegroeid in een wereld van keuzevrijheid en technologie. Dat zie je terug in hun winkelgedrag. Zo winkelt deze groep gemiddeld ruim vijf keer per maand via social media en zegt bijna een derde (32%) sneller tot aankoop over te gaan als iets trending is. 44% van Gen Z verwacht overal te kunnen shoppen, ongeacht het kanaal.
De digital-first houding van Gen Z komt ook duidelijk naar voren in hun betaalgedrag. Maar liefst 29% van hen draagt geen fysieke portemonnee meer. Retailers die geen mobiele betaalopties via digitale wallets aanbieden, lopen het risico deze groep mis te lopen.
Duurzaamheid en betrokkenheid
Loyaliteit bij Gen Z win je niet zomaar; het vereist flexibiliteit en maatschappelijke betrokkenheid. Ze verwachten een naadloze winkelervaring over alle kanalen heen. Meer dan de helft (51%) is loyaler aan retailers waar ze online kunnen bestellen en in de winkel kunnen retourneren. Ook het nabestellen van uitverkochte producten en die thuis laten bezorgen wordt gewaardeerd (41%).
Duurzaamheid weegt ook zwaar: ruim een derde (36%) is bereid extra te betalen voor ethisch of milieuvriendelijk geproduceerde producten. Daarnaast geeft 45% aan zich meer verbonden te voelen met merken die een duidelijke sociale missie hebben, zoals het steunen van goede doelen, inzetten op inclusiviteit of bijdragen aan maatschappelijke of milieuvraagstukken.
De consument van morgen
“Retailers die zich willen voorbereiden op de consument van morgen, kunnen niet om Gen Z heen. Met hun sterke voorkeur voor digitale tools, sociale beïnvloeding en transparantie vormen Gen Z’ers een uitdagende, maar invloedrijke doelgroep. Retailers die durven investeren in technologie én maatschappelijke relevantie, zullen bij deze generatie het verschil maken”, zegt Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen.
Het onderzoek van Adyen telt acht verschillende hoofdstukken, van AI in retail tot Ethiek & Impact. Het hele Retail Report lees je hier.