Bas Kooijman en Reinier Tromp lanceren watersport merk SEB

01-08-2023 (12:14) - Marketing

Na het opzetten van vijf consultancy bedrijven in Agile en Scrum met een jaarlijkse omzet van miljoenen euro’s in binnen- en buitenland en 120 medewerkers, richten Bas Kooijman en Reinier Tromp zich vanaf deze zomer op het suppen en introduceren het nieuwe Nederlandse watersportmerk SEB. Bas: “Na jaren in vergaderzalen, gaat het roer nu letterlijk om.”

Gedreven door hun eigen zoektocht naar een betere balans tussen werk en privé, zien Bas (46) en Reinier (47) volop mogelijkheden voor de steeds populairdere watersport suppen (stand-up paddleboarding). Bas: “Veel gezinnen gaan in het weekend de stad uit op zoek naar rust en ruimte. Terwijl de kids nog op één oor liggen, trek jij er als ouder met je paddle op uit en heb je er al een complete work-out op zitten, voordat de eerste croissantjes van de lokale bakker worden gegeten.”

Vasthouden van vakantiegevoel

SEB heeft als doel om mensen op een eenvoudige manier ontspanning, rust en vrijheid te laten ervaren op het water, zelfs in een druk leven met werk en familie. Zowel Bas als Reinier hebben ieder met hun partner twee kids onder de tien jaar en, naast hun inmiddels zes ondernemingen, een druk gezinsleven. Bas: “SEB gelooft in het creëren van je eigen 'vakantiegevoel' en het vasthouden daarvan. Met het water als gids ontdek je nieuwe plekken waar je nog nooit eerder bent geweest. Dit zorgt voor innerlijke rust, verhoogde energie en een verbreding van je horizon.”
Reinier: "Voor ons draait suppen niet alleen om de activiteit zelf, maar om de complete ervaring. Het is een manier om even los te komen van de dagelijkse sleur en te genieten van de natuur. Vanaf het water ziet de wereld er heel anders uit en ben je in no time ontstressed.”

Duurzaam en functioneel

Het assortiment van SEB bestaat uit functionele sportartikelen die zowel geschikt zijn voor beginnende als gevorderde suppers. De eerste collectie omvat SUP boards, waterdichte tassen, kleding, drybags, vulflessen en kajakzitjes. SEB heeft een eenvoudige en tegelijkertijd rebelse uitstraling. De in neonkleuren bedrukte sups zijn gemaakt met een knipoog naar de iconische surfcultuur uit de jaren 80 en uitgevoerd in zes verschillende modellen. Daarnaast hecht SEB veel waarde aan duurzaamheid. Reinier: “Stap voor stap wordt gewerkt aan het ontwikkelen van duurzame paddles, het hergebruiken van oude zeilen voor tassen, en uiteindelijk de productie van duurzame boards en andere uitrusting.”

Scaling Up methode

Met de lancering van SEB willen Bas en Reinier de Nederlandse markt veroveren via de eigen online webwinkel en verkooppunten bij een breed scala aan watersportwinkels. Hiervoor wordt de Scaling Up methode van Verne Harnish gevolgd, waarmee ook de vijf consultancy bedrijven zijn gegroeid. In 2010 is Bureau Tromp opgericht waar zich vanaf 2020 een derde partner, Boudijn Driesen, heeft ingekocht. 
Bas: “Dankzij Scaling Up konden we ieder jaar groeien en bleef er ook genoeg tijd over voor nieuwe zakelijke avonturen. Je zet als het ware als een einddoel een stip aan de horizon en dat breek je op in jaren en kwartalen. Zo hebben we voor SEB de ambitie om suppen toegankelijk te maken voor een breed publiek, zowel mannen als vrouwen, jong als oud, beginnend en gevorderd. Het streven is dat over 5 jaar de helft van Nederland op een SEB sup staat. En dat de SEB sups bij minstens 500 watersportwinkels door heel Europa liggen."

Europese expansie

"SEB is een Europees geregistreerd handelsmerk, dat dit jaar afkoerst op een omzet van 350.000 euro uit retail en online. Inmiddels is ook een samenwerking aangegaan met Decathlon voor de Nederlandse en Belgische markt, dus zij kunnen ons goed ondersteunen bij deze ambitie. De verwachte extra omzet dankzij deze samenwerking is begroot op 50.000 euro.”


Bureaus

Media

Economisch