Bierbrouwers Grolsch en Hoop brouwen ‘Vredespijpje’
29-10-2021 (11:34) - Marketing
Eerder dit jaar leek het er heel even op dat beide bierbrouwers af zouden stevenen op een conflict. De naam ‘Hoop’ – door de Craftbrouwers uit Zaandijk vastgelegd als merknaam – werd toen door de bekende Twentse brouwer per abuis ingezet als onderdeel van een serie limited speciaalbieren.
Waar tegenwoordig vaak alles in stelling wordt gebracht om elkaar juridisch te lijf te gaan, losten beiden partijen dit heel anders op: door gezamenlijk bier te brouwen. Op 28 oktober was het zo ver en werd de unieke Collab gepresenteerd: het Vredespijpje, een overheerlijke Baltic Porter (8,3% vol.).
Kort nadat de zaak was uitgesproken en het idee voor het maken van de Collab werd bedacht, kwamen de teams bij elkaar in Zaandijk. Marc Janssen, meesterbrouwer bij Grolsch, Pierre Yves Lavoie, hoofdbrouwer bij Hoop en Derek Walsh, receptenspecialist bij Hoop, ontfermden zich over de technische invulling. Ondertussen bogen Juan Perez Nijhuis (brandmanager Grolsch Speciaalbieren) en Steven de Cleen (designer / mede-eigenaar van Hoop) zich over de vraag hoe het er allemaal uit moest komen te zien. Het vormde de basis voor een bijzondere samenwerking.
Kort nadat de zaak was uitgesproken en het idee voor het maken van de Collab werd bedacht, kwamen de teams bij elkaar in Zaandijk. Marc Janssen, meesterbrouwer bij Grolsch, Pierre Yves Lavoie, hoofdbrouwer bij Hoop en Derek Walsh, receptenspecialist bij Hoop, ontfermden zich over de technische invulling. Ondertussen bogen Juan Perez Nijhuis (brandmanager Grolsch Speciaalbieren) en Steven de Cleen (designer / mede-eigenaar van Hoop) zich over de vraag hoe het er allemaal uit moest komen te zien. Het vormde de basis voor een bijzondere samenwerking.