bvA wordt Koninklijk

07-06-2022 (20:07) - Marketing

Erik van Engelen, voorzitter van bvA - het landelijke netwerk van merkleiders - heeft vandaag merkleiders opgeroepen om bij te dragen aan het oplossen van de grote problemen waar de samenleving voor staat. Hij deed dat tijdens een feestelijke bijeenkomst waar bvA – namens Zijne Majesteit Koning Willem Alexander – het predicaat ‘Koninklijk’ overhandigd kreeg door Arthur van Dijk, Commissaris van de Koning in Noord-Holland. 
 
Van Engelen signaleerde dat Nederlanders steeds vaker verwachten dat het bedrijfsleven een rol speelt bij het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen waar de samenleving voor staat. Het vertrouwen dat de politiek deze gaat oplossen, staat onder druk. Hierdoor wordt steeds meer de vraag bij het bedrijfsleven en de merken neergelegd om hierin een rol te spelen.  
 

Merken kunnen positieve rol spelen 

Van Engelen: ‘Marketing en maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, klimaat, obesitas en diversiteit lijken in eerste instantie wellicht niet bij elkaar te passen. Toch is dat wel degelijk het geval. Merkleiders kunnen met hun merken een belangrijke positieve rol spelen bij het veranderen van beeldvorming en gedrag, omdat zij in staat zijn om consumenten aan te zetten tot ander -positief- gedrag en de bestaande beeldvorming te veranderen. Ook innovaties die bijdragen aan maatschappelijke veranderingen, vinden - mede dankzij reclame - hun weg sneller naar de consument. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de groeiende vraag naar elektrische auto's en vleesvervangers.’ 
 

Niet afwachten  

Van Engelen vervolgt: ‘Als we echte merkleiders zijn en willen blijven, moeten we niet bang zijn als het even ongemakkelijk wordt. We kunnen niet afwachten hoe de wereld gaat veranderen. Merken en campagnes die écht maatschappelijke impact hebben, bereiken dat niet door de regels te volgen, maar door zelf keuzes te maken. We willen de uitdaging die de samenleving bij ons neerlegt, aangaan en als merkleiders elkaar steunen bij het doorvoeren van noodzakelijke veranderingen. Door in gesprek te gaan met de grote criticasters, door moeilijke discussies niet uit de weg te gaan, door de pijnpunten te benoemen en door met elkaar naar oplossingen te zoeken.'
 

bvA ondersteunt en verbindt 

Van Engelen gaf aan dat de meeste leden deze verantwoordelijkheid zeker voelen, maar soms moeite hebben om daar mee aan de slag te gaan. ‘In bvA-verband kunnen wij elkaar versterken, door meer samen te denken, door samen te werken en door samen te doen.’ Concreet zal bvA haar leden ondersteunen met kennis en praktische tools, zelfregulerings-initiatieven en door contacten te leggen met zowel andere branche-organisaties als externe kritische partijen.  
 
bvA heeft momenteel 132 merkleiders als lid; het afgelopen anderhalf jaar sloten 25 nieuwe organisaties zich aan. De organisatie werd opgericht in 1919 en is daarmee een van de oudste nog actieve belangenorganisatie van Nederland. De feestelijke bijeenkomst werd gehouden in het onlangs geopende Groote Museum van Artis.                               
 
Fotografie: Jörgen Koopmanschap 

Bureaus

Media

Economisch