Cadeautje beïnvloedt review niet

07-06-2013 (08:26) - Marketing

Nieuw onderzoek laat zien dat de kwaliteit van consumenten beoordelingen (reviews) constant blijft, met of zonder het gebruik van incentives. Door het toegenomen belang van klantbeoordelingen bij aankoopbeslissingen van consumenten is ook de belangstelling voor de betrouwbaarheid ervan toegenomen. 
 
De onderzochte reviews hebben betrekking op de ervaringen van consumenten bij diensten en aankopen in Nederland. In het onderzoek werd gekeken of de reviews die in een actieperiode geplaatst werden, verschillen van ‘spontane’ reviews zonder beloning. De reguliere reviews zijn vergeleken met die uit twee specifieke actieperiodes (een kleine en een grote incentive). In totaal werden er 699 willekeurig geselecteerde reviews geanalyseerd. Er is gekeken naar de lengte, het aantal en de diversiteit van de gebruikte argumenten, tekstuele elementen (o.a. aantal spelfouten, meervoudige punctuatie en extra lege regels) en gebruik van rationele argumenten, emotionele argumenten en expertise claims.
 

UvA onderzoekers Peeter Verlegh en Lotte Willemsen onderzochten samen met afstudeerstudent Laura de Vries of beoordelingen die worden gestimuleerd met een incentive afwijken in kwaliteit van spontane beoordelingen waar geen beloning tegenover staat. Preferenso.nl stelde de data voor wetenschappelijk onderzoek naar dit vraagstuk beschikbaar. De resultaten zijn te vinden in de whitepaper: 'Het stimuleren van online reviews: invloed op kwaliteit of niet?'


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch