De kunst van een winkeletalage inrichten: 4 onmisbare producten
Als ondernemer met een winkel wil je natuurlijk een goede eerste indruk maken met de etalage. Een aantrekkelijke winkeletalage is hét visitekaartje van jouw bedrijf. Hiermee trek je immers de aandacht van voorbijgangers en potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat men verleid wordt om binnen te stappen? In dit artikel bespreken we 4 essentiële producten om jouw winkeletalage op een aantrekkelijke manier in te richten.
1. Uit jouw creativiteit op een foamboard
Een veelzijdig en effectief product om jouw winkeletalage mee in te richten is een foamboard. Dit schuimkarton is namelijk het ideale canvas om jouw creativiteit te uiten en de sfeer van jouw merk te weerspiegelen. Je kunt een foamboard bedrukken met een moderne print of strak design om jouw (nieuwe) producten te promoten, of kies voor een warme en sfeervolle achtergrond om de uitstraling van jouw producten of merk te versterken.
Het grote voordeel van een foamboard als achtergrond is dat het decoratiemateriaal erg lichtgewicht is en makkelijk te bewerken. Hierdoor heb je eindeloze mogelijkheden om jouw etalage met dit materiaal te transformeren. Ook is deze plaat in allerlei vormen te laten maken. Van rechthoek tot rond, of lever een eigen contour aan. Alles is mogelijk met een bedrukt foamboard als decoratie item.
2. Laat je producten stralen met de juiste verlichting
Met een goede verlichting in de etalage kun je de schoonheid en details van producten benadrukken. Niet alleen ’s nachts, maar ook zeker overdag! Door de toevoeging van lichtelementen kun je bijvoorbeeld een dramatische sfeer creëren of de aandacht vestigen op specifieke items in de etalage. Afhankelijk van jouw wensen en voorkeuren zijn er talloze mogelijkheden voor opvallende lampen, schijnwerpers of ledstrips.
Naast de nadruk overdag, kan verlichting ook ’s nachts zorgen voor extra aandacht. Juist in het donker zal jouw etalage een baken van licht zijn die de aandacht trekt. Hierdoor kun je klanten een stuk sneller verleiden om toch even naar binnen te kijken, ook als ze na sluitingstijd langslopen. Wie weet komen ze de volgende dag wel terug om de rest van de winkel te zien.
3. Creëer niveaus met displayrekken en -tafels
Het gebruik van displayrekken en -tafels zijn onmisbaar bij de inrichting van etalages. Hierdoor creëer je verschillende niveaus om producten te presenteren. Ook hiermee kun je de nadruk op bepaalde items leggen. Daarnaast zorgen de verschillende lagen voor een makkelijk overzicht, waardoor klanten het aanbod eenvoudig kunnen scannen.
Vul een display met de nieuwe collectie of juist unieke aanbiedingen. Je kunt hiermee de verkoop van specifieke items stimuleren en klanten aansporen om te ontdekken wat de winkel verder te bieden heeft. Zorg er daarom voor dat deze rekken en tafels een weerspiegeling zijn van het diverse aanbod uit de winkel. Zo stel je klanten niet teleur!
4. Breng collecties tot leven met etalagepoppen
Wellicht een cliché, maar etalagepoppen zorgen ervoor dat de collecties uit jouw etalage echt tot leven komen. Via deze modellen kunnen klanten zich nu eenmaal makkelijker voorstellen hoe de producten eruit zien als ze gedragen worden. Door deze vorm van herkenning is het een effectief item om de verbeelding van klanten te stimuleren.
Je kunt het gebruik van etalagepoppen extra kracht bijzetten door te variëren met verschillende modellen, poses, kledingstukken en styling. Zo heb je nog meer kans dat mensen zich in één van de aangeklede poppen herkennen. Ook bieden deze verschillende opties jou de kans om het verhaal te vertellen dat jij wilt, of trends te benadrukken die nu helemaal je-van-het zijn.