Deze zeven ontwikkelingen zullen onder andere de marketingwereld op zijn kop zetten

Deze zeven ontwikkelingen zullen onder andere de marketingwereld op zijn kop zetten

29-12-2022 (22:05) - Marketing

Hoewel de wereld van marketing inmiddels meer dan 200 jaar bestaat, verandert het landschap constant. Dit komt onder andere door de ontwikkelingen die de mensheid maakt op zowel cultureel als technologisch gebied. Daarom is het, als je in deze branche werkt, essentieel om op de hoogte te zijn van wat er in de toekomst kan gebeuren. In deze blog bespreken we daarom zeven ontwikkelingen die de marketingwereld op zijn kop zullen zetten. Op deze manier ben jij je goed bewust van deze ontwikkelingen en kun je deze zelf ook wellicht toepassen in jouw vakgebied.

De opkomst van vergelijkingswebsites

In de eerste plaats zullen vergelijkingswebsites een grote rol spelen in de wereld van marketing. Er is namelijk een steeds groter aanbod van vergelijkbare producten of diensten te vinden. Daardoor kunnen mensen door de bomen het bos niet meer zien. Kleding is hier een perfect voorbeeld van. Mensen die graag de beste of goedkoopste dameskleding zoeken, maken gebruik van dit soort websites. Door op deze webpagina’s gerichte advertenties te plaatsen, zal je meer klanten in je doelgroep kunnen bereiken. Dit is dan ook zeker een ontwikkeling waar je van kunt profiteren.

 

Algemene algoritmes

Ten tweede zullen algemene algoritmes een grote rol spelen in de toekomst. Algoritmes zijn programma’s die ontwikkeld zijn om complexe problemen te helpen oplossen. Door het verzamelen van data kunnen algoritmes op maat gemaakte content produceren, dat specifiek gericht is op een bepaalde doelgroep. Dit geeft marketeers enorm veel mogelijkheden om meer gerichte advertenties te maken en zo hun doelgroep aan te spreken.
 

Videomarketing

Verder zal videomarketing een steeds belangrijker onderdeel worden van de marketingwereld. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die YouTube-video’s maken om hun producten of diensten te promoten. Met video’s kunnen bedrijven namelijk op een veel interessantere manier hun boodschap overbrengen. Door de komst van 5G-internet, zullen video’s ook steeds vaker in hoge kwaliteit beschikbaar zijn. Dit zal ervoor zorgen dat bedrijven hun doelgroep nog beter kunnen bereiken.
 

Geautomatiseerde marketing

Ook geautomatiseerde marketing zal een belangrijke rol spelen in de toekomst. Met geautomatiseerde marketing kunnen bedrijven dingen zoals e-mails en andere content op maat naar hun doelgroepen verzenden. Dit zal ervoor zorgen dat bedrijven op een veel efficiëntere manier met hun klanten kunnen communiceren, waardoor de relaties met hen beter onderhouden worden.
 

De nadruk op ervaringen in plaats van voordelen

Als vijfde zal er in de toekomst steeds meer nadruk gelegd worden op ervaringen in plaats van voordelen. In plaats van de consument te vertellen wat voor voordelen een product of dienst heeft, moet je als bedrijf proberen de consument mee te nemen in de ervaringen die ze hebben tijdens het gebruik van je product of dienst. Door hier op een creatieve manier mee om te gaan, zal je als bedrijf meer betrokkenheid creëren bij je klanten.
 

Communicatie door middel van augmented reality

Tevens zal er in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt worden van augmented reality (AR) om met klanten te communiceren. Augmented reality is een ervaring die interactief is waarbij je de echte wereld verbetert door middel van informatie die door computers in 3d op een scherm wordt geplaatst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven die 3D-visualisaties maken om hun producten op een veel meer interessante manier te presenteren. Door deze technologie kunnen bedrijven namelijk meer interactieve ervaringen creëren voor hun klanten, waardoor ze meer betrokken raken bij het merk.
 

Geen grens meer tussen reclame en content marketing

Tot slot zal er in de toekomst geen grens meer zijn tussen reclame en contentmarketing. Bedrijven zullen namelijk steeds vaker proberen om hun producten of diensten op een interessante en creatieve manier te presenteren. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die een webserie produceren waarin hun product centraal staat. Hierdoor zullen ze meer betrokkenheid creëren bij hun doelgroep, wat ervoor zorgt dat de consument eerder geneigd is om een product of dienst van het bedrijf te kopen.
 
Al met al bestaat de wereld van marketing ook tegenwoordig uit allerlei ontwikkelingen die elkaar in een razend tempo zullen opvolgen. Deze trends zullen de wereld op zijn kop zetten. Het is daarom ook aan te raden om geïnformeerd te blijven op het gebied van vergelijkingswebsites, algoritmes, videomarketing, geautomatiseerde marketing, de focus op ervaringen, communicatie door middel van augmented reality en marketing waarbij de grens tussen reclame en content vervaagt. Wij hopen dat deze blog je ogen heeft doen openen betreffende dit onderwerp en wensen je alvast veel succes toe met het toepassen van deze trends.


 

 


Bureaus

Media

Economisch