EdTech unicorn GoStudent lanceert in VS
22-03-2022 (13:00) - Marketing
Als onderdeel van de missie om een wereldwijd toonaangevende onderwijsaanbieder te worden, heeft EdTech unicorn GoStudent expansie naar de VS aangekondigd, met een hoofdkantoor dat gevestigd is in Austin, Texas. Na een soft launch in november 2021, is GoStudent klaar om op maat gemaakte online bijles sessies in meer dan 30 vakken te leveren aan een markt van ruim 50 miljoen K-12 studenten.
GoStudent biedt lidmaatschappen van 6 tot 36 maanden aan, waarbij de prijs per sessie varieert van $32 tot $50, afhankelijk van het gekozen pakket. GoStudent is de hoogst gewaardeerde EdTech scale-up in Europa en is actief in 23 markten, waaronder talrijke landen in Latijns-Amerika en Europa, evenals Canada en Turkije.
veelbelovende markt
GoStudent wil miljoenen gezinnen in de VS toegang bieden tot betaalbare, op maat gemaakte, één-op-één bijlessen voor hun kinderen; inclusief coaching voor gestandaardiseerde testen, zoals de SAT. Het bedrijf biedt ook bijles in de kernvakken van school, evenals ondersteuning bij op interesse gebaseerd leren, zoals coderen. De bijles wordt online gegeven, via video, en wordt uitgevoerd via het online platform van GoStudent. Middels dit platform kunnen de lessen worden ingepland en kan feedback worden gedeeld.
"Het marktpotentieel van meer dan 50 miljoen studenten tussen zes en achttien jaar is enorm", zegt Laura Warnier, Chief Growth Officer van GoStudent, die verantwoordelijk is voor de wereldwijde expansie van GoStudent. "De marktomstandigheden zoals we die aantroffen bij het betreden van de VS zijn gunstig. We verwachten een kwalitatief hoogstaand aanbod van bijlesdocenten, vanwege het sterke aantal topuniversiteiten en het feit dat universiteitsstudenten bijbaantjes hebben tijdens hun studie", legt Warnier uit. "Ook is online leren in de VS al vertrouwd en ingeburgerd. Dit, in combinatie met het feit dat er grote landelijke gebieden zijn waar de toegang tot kwalitatieve fysieke bijlesdocenten beperkt is, en waar online bijles welkom zal zijn, zorgt voor een veelbelovende lancering."
"Onze visie is om het volledige potentieel van elke student te benutten. Op onze missie om dit doel te bereiken, zetten we ons in om toegang te bieden tot onderwijs van hoge kwaliteit door gebruik te maken van online oplossingen en door tarieven vast te stellen die gemakkelijker betaalbaar zijn. Digitalisering heeft altijd bijgedragen aan het democratiseren van industrieën en het toepassen van deze logica op het onderwijs is al langer aan de orde", aldus Felix Ohswald, medeoprichter en CEO van GoStudent.
Ambitieuze groeiplannen
In 2022 wil GoStudent zijn team in Austin laten groeien naar een team dat bestaat uit meer dan 130 talenten, verspreid over tutor management, customer success en sales. Tegen het einde van het jaar wil GoStudent een volume van 150k geboekte sessies per maand bereiken in het hele land. De lancering van GoStudent in de VS komt slechts enkele weken na de overname van het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde leer- en revisie platform Seneca Learning en het in Spanje gevestigde Tus Media Group, een open marktplaats voor bijles. In januari 2022 kondigde GoStudent zijn Series D-financieringsronde van $340 miljoen aan, geleid door Prosus, en de daaropvolgende waardering van het bedrijf van $3,5 miljard.
De in New York gevestigde venture capital- en growth equity-firma Left Lane Capital investeert al in GoStudent sinds zijn Series A-financieringsronde begin 2020. "We hebben veel eerdere investeringen, zoals Hellofresh en Blinkist, met groot succes vanuit Europa naar de VS zien komen. GoStudent's belofte van betaalbare, gepersonaliseerde en gemakkelijke bijlessen zal een grote hulp zijn voor leerlingen hier, vooral die in landelijke gebieden en gebieden met een lager inkomen", zegt Vinny Pujji, Managing Partner bij Left Lane Capital.
foto: founders: Gregor Müller (links) en Felix Ohswald