Fairtrade Week: 'Nu harder nodig dan ooit'
30-04-2020 (13:22) - Marketing
De Fairtrade Week gaat zaterdag 2 mei van start. Tijdens deze week brengen bedrijven, winkels, gemeenten en vrijwilligers eerlijke handel extra onder de aandacht. En dat is juist in deze onzekere tijd belangrijker dan ooit, aldus organisator Fairtrade Nederland.
Boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden worden hard geraakt door het coronavirus. Door in deze tijd vaker voor een Fairtrade product te kiezen, kunnen consumenten hen een steun in de rug geven. In 2019 kocht 87
procent van de Nederlandse huishoudens wel eens een Fairtrade product. Dit is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2018. Naast het aantal huishoudens nemen ook de aankoopfrequentie, het volume en de bestedingen toe.

Jouw aankoop telt
De acties op de winkelvloer tijdens de Fairtrade Week zorgen ervoor dat het volume voor boerenorganisaties in ontwikkelingslanden blijft groeien. Hoe meer volume, hoe groter de impact van Fairtrade’s werk. De Fairtrade Week is dit jaar van 2 tot en met 10 mei. Het thema van de campagneweek is ‘Jouw aankoop telt’. Één aankoop lijkt misschien niet veel maar elke chocoladereep, banaan of kop thee telt bij elkaar op. Samen maken we het verschil.
Deelnemers
Aan de voorjaarseditie van de Fairtrade Week 2020 doen de volgende supermarkten en winkels mee: Albert Heijn, ALDI, Boon’s Markt, Coop, DEEN, Ekoplaza, Hema, Holland&Barrett, Hoogvliet, Jan Linders, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar, Vomar en de Wereldwinkel.