Geen alcoholreclame op Nickelodeon en Disney Channel in 2025
Nickelodeon en Disney Channel mogen in 2025 geen reclame uitzenden voor alcoholhoudende dranken. Dit besluit volgt uit onderzoek van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), waarin beide zenders zijn aangemerkt als jongerenzenders.
'Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen', vertelt Peter de Wolf, directeur STIVA. 'Daarom willen we ervoor zorgen dat die reclame niet terecht komt bij minderjarigen. Met onderzoeken als deze werken we hier proactief aan.'
Een zender wordt als jongerenzender aangemerkt als meer dan 25% van de kijkers gemiddeld jonger is dan 18 jaar. Nickelodeon en Disney Channel voldoen aan deze criteria. Er zijn geen radiozenders die als jongerenzender zijn vastgesteld. De onderzoeken naar jongerenzenders voor televisie en radio zijn uitgevoerd door het Nationaal Media Onderzoek.
De Mediawet verbiedt alcoholreclame vóór 21.00 uur. STIVA gaat samen met haar partners een stap verder door ervoor te kiezen om ook na 21.00 uur geen alcoholreclame uit te zenden op jongerenzenders.
Minder tv, meer social media
Jongeren kijken de laatste jaren minder tv, luisteren ook minder radio en zijn meer op social media te vinden. Daarom zijn er op social media maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. Platforms zoals YouTube, Snapchat en Instagram hebben leeftijdsfilters, zodat 18-minners geen alcoholreclame zien. TikTok gaat nog verder en verbiedt alle reclame voor alcohol.
Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar. Sinds vorig jaar werkt STIVA met een Influencer Monitoring Tool, waarmee alle posts van influencers snel kunnen worden getoetst aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.