Hoe vermarkt je je product?

Hoe vermarkt je je product?

18-11-2022 (12:09) - Marketing

Als je een nieuw product of dienst hebt ontwikkeld, dan wil je het natuurlijk graag op de markt brengen. Dat is niet zomaar iets wat je even doet. Het op de markt brengen van een product vergt een goede voorbereiding. Er zijn allerlei aspecten waar je aan moet denken. In dit artikel lees je hoe je in stappen je product of dienst op de markt kunt brengen. 

Maak een marketingplan

Als je een nieuw product of dienst hebt ontwikkeld dan heb je dat waarschijnlijk niet voor niets gedaan. Er is vraag naar je oplossing. Waarschijnlijk heb je eerst marktonderzoek gedaan waaruit naar voren kwam dat er voldoende vraag is naar je product. De volgende stap is zichtbaar worden onder je doelgroep. In een marketingplan beschrijf je hoe je inspeelt op de markt. Door een marketingplan te maken heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften. Zo speel je beter in op verandering.  

Wat staat er in een marketingplan?

In het marketingplan beschrijf je wat je wil bereiken en hoe je dat gaat doen. De doelstellingen moeten concreet en meetbaar zijn. Daarom moeten ze SMART worden gedefinieerd:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

 

Een voorbeeld van een SMART gedefinieerde marketingdoelstelling is: Vergroot de omzet uit de doelgroep mannen tussen de 40 en de 60 jaar met 15% in 2022. De marketingstrategie beschrijft de manier waarop je de doelstellingen gaat bereiken. De meeste strategieën zijn erop gericht om concurrentievoordeel te behalen door de juiste doelgroepen aan te spreken en de juiste marketingkanalen te kiezen. 

Op zoek naar klanten

Netwerken is een goede manier om met potentiële klanten te komen. Dit kun je online doen, maar ook offline via beurzen en netwerkbijeenkomsten. Daarnaast is het belangrijk om de juiste online marketing en social media kanalen te gebruiken. Zoek goed uit welke social media kanalen je doelgroep gebruikt. Het heeft geen zin om te adverteren op Facebook als je doelgroep voornamelijk gebruik maakt van Twitter of LinkedIn. Heb je een product dan kun je ook een webshop maken. De link naar je webshop kun je vervolgens weer delen met je volgers op social media.

Blijf je product verbeteren

Heb je je product geïntroduceerd op de markt dan is de volgende stap om het winstgevend te maken en te houden. Kijk hiervoor naar de productie, de verkoop en de winstmarge. Ontdek wat je kunt verbeteren in het productieproces. Luister ook goed naar je klanten. Wat vinden ze goed aan je product en wat minder. Neem de feedback ter harte en doe er iets mee. 

Benader relevante verkooppartners

Uit je marktonderzoek is als het goed is naar voren gekomen waar je doelgroep zich bevindt en hoe ze hun aankopen doen. Gebeurt dit alleen online of is het ook mogelijk dat zij een aankoop doen in fysieke winkels. Indien dit het geval is kun je ook op zoek gaan naar relevante verkooppartners en andere samenwerkingsverbanden.  

Bescherm je merk

Een ander onderdeel van het op de markt brengen van je product is het beschermen van je merk. Je kunt je merk deponeren bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom. Registreer je je merk dan is je merknaam en je handelsnaam beschermd tegen concurrentie die een gelijkende of identieke naam voert. Hetzelfde geld voor je logo. Merk je dat hier misbruik van wordt gemaakt dan kun je juridische stappen ondernemen.  

WBSO subsidie

Bekijk of je in aanmerking komt voor subsidie in het kader van de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). Dit is een fiscale stimuleringsregeling die geldt voor innovaties. Met de regeling wordt een gedeelte van de loonkosten voor technologisch ontwikkelingswerk vergoedt. Hierdoor hoef je als ondernemer minder loonheffing af te dragen.  

Pers benaderen

Lanceer je je product, zorg er dan ook voor dat je de pers benadert. Open je een winkel, zorg er dan bijvoorbeeld dat je met een interview in het lokale huis-aan-huis blad staat een paar dagen voor de opening. Dit moet je goed plannen. Zorg er daarom weken van tevoren voor dat je de krant benadert. Als je een nieuw product lanceert kun je ook een persbericht sturen. Met een beetje geluk wordt dit opgepakt door de media en wordt je artikel geplaatst op een relevante nieuwssite.


 

 


Bureaus

Media

Economisch