Interne cultuur marketingorganisatie vaak belemmering om sociale, politieke of milieukwesties te steunen

Interne cultuur marketingorganisatie vaak belemmering om sociale, politieke of milieukwesties te steunen

27-07-2022 (12:50) - Marketing

Uit nieuw onderzoek van het wereldwijde beoordelingsplatform Trustpilot blijkt dat, hoewel bijna zeven op de tien marketeers wereldwijd vindt dat het innemen van een ethische standpunt tot meer sales en omzet leidt, de interne cultuur - zoals een gebrek aan consensus en begrip bij het personeel - de belangrijkste reden (64%) blijft die bedrijven ervan weerhoudt om sociale, politieke of milieukwesties te steunen.
 
Andere factoren die merken ervan weerhouden een standpunt in te nemen zijn gebrek aan vaardigheden of kennis (73%); tegenstrijdige regelgeving (57%); bezorgdheid over een gebrek aan positieve, of het risico van een negatieve, commerciële impact (61%) en relevantie voor het bedrijf (37%).
 

Transparantie beslissende factor

Uit dezelfde studie blijkt dat 93% van de Nederlandse consumenten vindt dat de eerlijkheid en transparantie van een bedrijf een beslissende factor is bij aankoopbeslissingen. Bijna de helft (48%) zegt dat zij nu het standpunt van een bedrijf over ethische kwesties in overweging nemen alvorens tot aankoop over te gaan.
 
Voor het onderzoek, uitgevoerd voor Trustpilot's Brands that take a stand-rapport, werden 600 marketeers uit het VK, de VS, Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Zweden ondervraagd die elk in vier sectoren actief zijn. Zij die voor huishoudelijke of elektronische merken werken, zijn iets meer geneigd waren om een standpunt uit te dragen (61%), terwijl in de mode- of financiële sector de marketeers juist iets minder geneigd waren om een standpunt uit te dragen (57%).
 

Belang effectief overbrengen

Hoewel 64% van de Nederlandse marketeers het ermee eens is dat het belangrijk is om ethische kwesties te steunen - en 69% zegt dat je daarmee nieuwe klanten kunt winnen - en een gebrek aan interne steun en betrokkenheid de vooruitgang tegenhoudt, suggereert het onderzoek dat marketeers er misschien niet in slagen om er verandering in aan te brengen en dat belang effectief aan de belanghebbenden over te brengen.
 
Erger nog, 44% van de ondervraagde marketeers is van mening dat het niet laten zien van een standpunt over ethische kwesties schadelijk kan zijn voor een bedrijf door slechte recensies en beoordelingen, en 40% geeft toe dat het achterwege laten daarvan verkoopcijfers kan doen dalen. Dat wijst erop dat de druk op marketeers om consumenten voor zich te winnen, toeneemt.
 

Greenwashing afknapper

Hoewel de marketeers het erover eens zijn dat het voor een bedrijf waardevol is een standpunt over ethische kwesties in te nemen, waarschuwt het onderzoek de merken ervoor te zorgen dat zij in boter bij de vis doen. Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat oneerlijke praktijken richting personeel en leveranciers, greenwashing en slechte klantenservice de grootste afknappers zijn.
Op de vraag waar consumenten ethiek en waarden van een bedrijf controleren, waren sociale media (52%), vrienden en familie (49%) en websites met recensies zoals Trustpilot (36%) de drie belangrijkste bronnen. Dat toont aan dat consumenten steeds meer invloed hebben op het koopgedrag van andere consumenten, in vergelijking met traditionele bronnen zoals TV en radio.
 

Bureaus

Media

Economisch