JimJam haalt Bob de Bouwer live-events naar Nederland

15-07-2008 (10:07) - Marketing

Bob de Bouwer, Anthony de Mier, Brandweerman Sam, Dougie, Angelina Ballerina, Biggetje Dun - en dat is slechts een héél kleine greep uit het aanbod van JimJam, sinds enkele maanden het nieuwste peuter/kleuter-kanaal aan het digitale firmament. De zender was ooit geboren in Italië en wordt nu geëxploiteerd door de Britse joint venture van Chellomedia en HIT Entertainment (eigenaar van de beroemde karakters als Bob de Bouwer). Nederland behoort, naast het Midden-Oosten en Azië, tot de grote markten waar zij JimJam willen uitbouwen tot een nieuw maar sterk merk, gesteund door Bob, Sam en Biggetje.
In Nederland telt JimJam, te zien via Ziggo, UPC en CanalDigitaal, al bijna 1 miljoen abonnees. ReclameWeek sprak General Manager Wayne Dunsford in Amsterdam.

U hebt een lange carrière achter de rug bij BBC Worldwide, waar u kanalen als BBC Prime en BBC Food internationaal uitrolde. Hoe komt u bij de kindertelevisie terecht?
WD: 'Ik kwam anderhalf jaar geleden bij HIT Entertainment als consultant. HIT had eerder al succes gehad met het tv-kanaal Sprout dat met verschillende bedrijven samen was opgezet, en ze wilden nu nog een eigen zender in de markt zetten. Ik was aangetrokken om de mogelijkheden te verkennen. Toen kreeg Chellomedia de licentie voor JimJam, en vroegen ze HIT een joint venture te vormen om de zender internationaal uit te rollen.'

U had nog nooit iets met kindertelevisie gedaan?
WD: 'Nee, het was compleet nieuw voor me. En een uitdaging, ik heb namelijk geen kinderen en kende de programma’s die ik moest verkopen eigenlijk niet echt. Ik moest de programma’s, en hun aantrekkingskracht, zo snel mogelijk leren kennen. Ik heb in april met mijn vrouw een marathonweekend gehouden en ik moet zeggen: na acht afleveringen Bob de Bouwer snap je wel wat kinderen daar zo fantastisch aan is. Dat is ook het bijzondere aan kindertelevisie: de passie waarmee ze naar deze karakters kijken, ermee opgroeien en ze een plekje in hun leven geven - dat kom je bij ‘volwassen televisie’ niet tegen, hoor.'

Op de Nederlandse website staat nadrukkelijk vermeld dat het ‘veilig’ is om je kinderen naar deze series te laten kijken.
WD: 'Dat is voor ouders ontzettend belangrijk. Ze moeten hun kinderen ook zonder begeleiding naar JimJam kunnen laten kijken, en weten dat er geen aanstootgevende dingen gebeuren of worden gezegd. We hebben het hier over kinderen van 1 tot 6 jaar oud, een heel belangrijke periode in hun leven. En ja, ‘veilig’ is marketingtechnisch niet sexy. Maar het communiceert wel de belangrijkste boodschap aan de ouders en daar gaat het om.'

De overheid hier kiest voor strenge regels als het gaat om reclame tussen kinderprogramma’s door. Hoe zit dat bij JimJam?
WD: 'We hebben geen reclame op de zender. Alleen in Italië, maar daar is de distributie zo massaal dat het ook kan. Ons businessmodel is ook niet gebaseerd op reclame, maar op abonnementen. Het zou bovendien een hoop extra papierwerk geven, omdat je in elk land met andere, plaatselijke regels te maken krijgt. Als we dan in de toekomst wellicht toch commercials op de zender krijgen, vind ik dat we daar heel kritisch over moeten zijn. Ik wil alleen reclame dat complementair is op de programmering.'

Jullie introduceren eind juli ook de in Groot-Brittannië zeer succesvolle live shows in Nederland. Hoe zit het met de merchandising, kijkt u daar hetzelfde tegenaan?

WD: 'De merchandising en licenties van de karakters van HIT Entertainment zijn een erg belangrijk deel van de business, of het nou om dvd’s, kleren of voedsel gaat. Dus commercieel is het voor ons heel belangrijk. Maar voor het publiek is het gewoon een van de manieren om met deze karakters te maken te hebben. En als het niet populair was, zouden mensen het simpelweg niet kopen. Maar dat doen ze wel. Natuurlijk zijn de live events erop gericht inkomsten te genereren - in Groot-Brittannië hebben ze voor een omzetstijging van 70 procent gezorgd. Maar belangrijkste is dat kinderen hun favoriete animatiefiguren in het echt kunnen zien en meemaken.'

Hebben jullie nog andere plannen om JimJam in Nederland nog meer op de kaart te zetten?
WD: 'Jazeker. We zijn bezig met plannen voor live optredens, in supermarkten en speelgoedzaken bijvoorbeeld. Het evenement A Day Out With Thomas komt eraan, in samenwerking met de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld, waar kinderen en hun ouders een ritje kunnen maken met Thomas de Stoomlocomotief. Maar ook in samenwerking met de kabelaars worden acties opgezet waarbij mensen prijzen en kaartjes kunnen winnen. Ook voor evenementen in Groot-Brittannië. HIT Entertainment heeft daar namelijk sinds kort het themapark Thomas Land geopend, en in oktober is de première van een speciale Thomas-dvd, verteld door Pierce Brosnan. daar kunnen mensen dan heen.'

In hoeverre helpen zulke sterke merken bij het opzetten en uitrollen van zo’n zender?
WD: 'Enorm. Dat merk je in gesprekken met kabelaars: JimJam kennen ze niet - nog niet, dat willen we over een jaar of twee natuurlijk anders zien - maar Bob de Bouwer, Angelina Ballerina en Thomas zetten de deur wagenwijd open voor ons.'

Jullie rollen de zender enorm snel uit. Vorig jaar december kwam JimJam naar Groot-Brittannië, nu zitten jullie al in Oost-Europa, Nederland en het Midden-Oosten en de gesprekken in Azië en Afrika zijn al gaande. Overhaasten jullie de boel niet een beetje?
WD: 'We hebben een plan, maar het gaat soms wat sneller dan gedacht. Er ontstaat een buzz rond het kanaal door zaken als mond-op-mondreclame, goede pr, de pers die veel over ons schrijft, aanwezigheid op beurzen. Daardoor creëer je vraag naar het kanaal, waardoor we in sommige landen, zoals Griekenland, veel eerder beginnen dan gepland. Maar we overhaasten niets. We zijn ons ervan bewust dat dit een zeer volle markt is, en er veel kabelnetwerken onvoldoende capaciteit hebben. En hoewel het snel lijkt te gaan, komen ook wij hier en daar tegenvallers tegen, zoals aandeelhouders die de deals uitstellen. Dat is het probleem met tv-zenders: er zijn geen garanties. Zelfs de beste plannen kunnen vastlopen. Maar dat is bij ons gelukkig nog niet gebeurd.'

Tot slot, nu je zo thuis bent in de kinderprogramma’s: wat zijn je favoriete series?
WD: 'Ik vind Thomas de Stoomlocomotief geweldig, net als Brandweerman Sam. Dat speelt zich af in zo’n schattig dorpje in Wales. Maar mijn favoriet is Pingu, dat is echt een klassieker. Ik vind ‘m trouwens ook heel leuk vanuit financieel opzicht: het kost ons niks om het opnieuw te laten inspreken, want Pingu spreekt Pinguees en dat is overal hetzelfde.'

Bureaus

Media

Economisch