Juichpak en Hamsters bekendst, Balls for Brasil meest gewaardeerd
23-06-2014 (08:00) - Marketing
De WK-inhaakacties van Jumbo en Albert Heijn zijn het meest bekend, maar de bescheiden inhaker van Intersport, Balls for Brasil, wordt door de Nederlandse consument het meest gewaardeerd.
Dit blijkt uit de Oranje Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&Co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=600 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Het Juichpak van Jumbo en de Hup Holland Hamsters van AH zijn bij de consument met 80% verreweg het meest bekend. De bijbehorende commercials waren voor de gemiddelde tv-kijker dan ook nauwelijks te missen. Hoog is daarna ook de score van Bavaria’s HolánDress (62%), een nieuwe creatie uit Lieshout die eveneens geregeld op tv te bewonderen was. Duidelijk bekender dan gemiddeld zijn eveneens Lidl’s Je WK start bij Lidl, de Toi Toi Tooi van Plus en de WK Aftrapweken van Mediamarkt.
Ondanks al dat mediageweld wordt de veel minder bekende WK actie van Intersport, Balls for Brasil, door de consument het meest gewaardeerd. Bij inlevering van een oude voetbal kreeg men bij deze sportketen een voucher á € 5,- voor een nieuwe bal plus een donatie van € 1,- aan More2Win, een organisatie die kinderen in de favelas ook de kans wil bieden om te sporten.
De Hup Holland Hamsters van Albert Heijn staan op de tweede plaats in de ranglijst van meest gewaardeerde acties. Na het echec van de M/V Voetbalpool van 2012 revancheert de grootgrutter zich met weer een variant op de Wuppies. Nieuw is het dus niet, er is wel kritiek op de uitvoering (‘Ze zien er lelijk uit’) maar méér consumenten vinden het toch een leuke actie (‘Echt AH’) die met name aantrekkelijk is voor kinderen.
Op de derde plaats staat de merkwaardige, niet ronde dus weinig functionele maar wel weer grappige M-ball, die simpelweg gratis verkrijgbaar was bij twee verpakkingen M&M’s.
Gewoontegetrouw zijn bierbrouwers dominant in de top 10 van meest gewaardeerde WK activaties. Zo ook nu: Bavaria met de HolánDress, Heineken met de #sambaselfie, Jupiler met het gratis supportersshirt en Grolsch met zijn minibar worden alle goed gewaardeerd. De verschillen tussen deze vier acties zijn bepaald groter dan de overeenkomsten, maar bier en voetbal kijken zijn nog steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden. En daar horen dus goed gewaardeerde activaties bij, zelfs als dat variaties zijn op al langer bekende thema’s.
De opvallendste afwezigen in deze lijst zijn zonder twijfel de Toi Toi Tooi van Plus en het Juichpak van Jumbo. Beide acties hebben een duidelijke vaste kern van fans, maar polariseren door hun campagnedragers ook meer dan de meeste andere inhakers. En dat verklaart volgens de onderzoekers hun gemiddeld genomen lagere posities. Daarnaast reageert bij het Juichpak een aanzienlijk deel van de consumenten teleurgesteld op het feit dat het pak al zo snel was uitverkocht. Zo kan succes zich ook tegen je keren.
De top tien meest gewaardeerde inhakers volgens Activate & Co en marktonderzoekbureau Trendbox:
1. Intersport (Balls for Brasil)
2. Albert Heijn (Hup Holland Hamsters)
3. M&M’s (M-Ball)
4. Bavaria (Holandress)
5. Heineken 9Sambashirt)
6. Jupiler (Supportersshirt)
7. Mediamarkt (WK Aftrapweken)
8. Grolsch (minibar)
9. TUC (voordeurvlag)
10. Zeeman (flagdress)