Klantenloyaliteit in het digitale tijdperk: Hoe slagen merken erin hun klanten te inspireren?

22-02-2023 (13:44) - Marketing

Concurrentie wordt een uitdaging voor veel bedrijven in alle sectoren. In principe is het veel goedkoper om te zorgen voor een stabiele klantenbinding dan om nieuwe klanten te genereren. Maar hoe de grote merken erin slagen klanten te overtuigen van hun speciale aanbiedingen is heel anders.

In Nederland bijvoorbeeld is het 777 live casino een van de legale gokaanbieders. De enthousiaste spelers genieten echter niet alleen van een enorme selectie van vermakelijke spellen voor echt geld. Gokken op het internet biedt ook verschillende voordelen die je regionaal in een casino niet kunt verwachten.

Bonussen en loyaliteitsprogramma's die alleen online casino's aanbieden

In een plaatselijk casino moet je vaak entree betalen en je ook aan een strikte dresscode houden. Online is het niet alleen veel relaxter om voor groot geluk te spelen. De verschillende aanbieders bieden ook speciale incentives voor hun spelers. Wie zich aanmeldt bij een nieuw online casino krijgt een hoge welkomstbonus. Deze kan vaak gebruikt worden voor het gehele gokaanbod. Het is echter ook mogelijk dat je met het ontvangen geld alleen op bijvoorbeeld gokkasten kunt spelen.

Nadat deze eerste bonus is opgebruikt, moet je in sommige online casino's verder spelen vanuit je eigen bankroll. Daarvoor wordt geld overgemaakt naar het casino, dat dan afhankelijk van de transactieprocedure in real time beschikbaar kan zijn. Slimme gokaanbieders gebruiken hier echter een andere marketingstrategie, die ook gericht is op bestaande klanten. Deze casino aanbieders bieden elke week of elke maand nieuwe bonussen aan, waardoor de klantenloyaliteit aanzienlijk toeneemt. Op die manier boeken dergelijke gokaanbieders op het internet permanent hoge inkomsten, terwijl andere marktdeelnemers voortdurend moeten streven naar nieuwe marketingstrategieën.

Je eigen merk bekend maken op het internet: zo doe je het effectiever

Voor veel bedrijfstakken is het gemakkelijk om het beoogde publiek op internet te bereiken. Naast de klassieke marketingkanalen zijn vooral sociale netwerken aantrekkelijk. Op Facebook maken gebruikers niet alleen hun eigen profiel aan, maar netwerken ze ook met elkaar in themarelevante groepen. In de marketing heeft dit het enorme voordeel dat ondernemers een exact overzicht krijgen van wat de doelgroep wil. Alleen wie zijn klanten zo precies mogelijk kent, kan ze emotioneel bereiken op een manier die leidt tot een meetbare toename van de naamsbekendheid.

Advertenties richten en inhoud afstemmen zodat klanten zich persoonlijk aangesproken voelen

Marketing in sociale media is echter niet alleen handig om je doelgroep beter te leren kennen. Op Instagram, TikTok en dergelijke is er ook de mogelijkheid om betaald te adverteren. In dat geval wordt de betreffende content afgestemd op de leeftijd en interesses van de potentiële kopers. Op Facebook bereikt men momenteel vooral een potente doelgroep vanaf ongeveer 35 jaar, het aandeel mannen en vrouwen is in evenwicht. Instagram wordt gebruikt door jongere mensen die op heel andere inhoud reageren en meer geïnteresseerd zijn in video's dan in geschreven feiten.

TikTok biedt de spannende mogelijkheid om kinderen rechtstreeks aan te spreken. Dit is anders niet zo gemakkelijk te doen in marketing, omdat er in Nederland veel wettelijke regels zijn met betrekking tot een redelijke bescherming van minderjarigen. Toch vertrouwen slimme ondernemers op TikTok-reclame en zijn ze blij met een grotere naamsbekendheid bij deze moeilijke doelgroep. Maar potentiële kopers van 50 jaar en ouder mogen zeker niet worden onderschat bij het plannen van een nieuwe marketingstrategie.

Het eigen merk moet altijd weerspiegelen wat de klanten willen

Het is nu eenmaal onmogelijk om één product op de markt te brengen waar iedereen even blij mee is. De wereldwijd actieve grote bedrijven hebben daarom een slim bedrijfsmodel bedacht dat ook door kleine en middelgrote bedrijven uit Nederland gevolgd kan worden. In plaats van één merk op de markt te brengen, worden dochterondernemingen opgericht.

Op die manier kan een wereldspeler bijvoorbeeld jonge klanten aanspreken met felgekleurde snoepjes en tegelijkertijd een superieur imago tonen voor een heel andere doelgroep. Het duurdere mineraalwater wordt dan natuurlijk anders aangeprezen, het nieuwe merk krijgt een heel andere slogan en verschijnt anders in de reclame. Hoe deze op winst gerichte marketingtruc zelf het best kan worden toegepast, kan echter niet op een algemene manier worden toegepast.

Een bedrijf met vele gezichten: zo kunnen verschillende soorten producten online worden gedistribueerd

Voor elk bedrijf kan het nuttig zijn om voor elke doelgroep een apart merk te bedenken. In sommige sectoren is dit echter helemaal niet mogelijk. Bij de registratie van de eigen handel moet erop worden gelet dat alle ondernemersactiviteiten verenigbaar zijn met de ondernemingsvorm. Een autoreparatiebedrijf kan bijvoorbeeld niet zomaar frisdrank gaan verkopen via internet. Zo nodig vraagt men gewoon een tweede belastingnummer aan.

Cross-marketing is eenvoudiger als het productaanbod vergelijkbaar is. Dan kan bijvoorbeeld voor een merk een aparte website worden gemaakt. Daarvoor wordt het merk gepresenteerd in de sociale media en via de gebruikelijke marketingkanalen. Bij de opdruk van een website is het wel belangrijk om de exacte bedrijfsgegevens en een echte contactpersoon in te voeren. Dit is binnen Europa verplicht en kan leiden tot een waarschuwing als het niet wordt nageleefd. Bijna geen enkele klant zal echter lang zoeken naar de verplichte informatie om erachter te komen of de heerlijke chocoladereep van hetzelfde merk komt als de decoratie voor het volgende verjaardagsfeestje.

Hoe de verschillende marketingkanalen optimaal te benutten

Bij marketing wordt onderscheid gemaakt tussen online en offline maatregelen. Als er een landelijk verbod op reclame is, zoals in sommige landen voor online gokken, moeten deze aanbieders wat dieper in hun buidel tasten. Offline kan men het eigen merk heel goed presenteren in de dagbladpers, en met radioreclame of een spotje in de bioscoop kan men ook in het digitale tijdperk nog heel goed regionale klanten bereiken.

Online kan men zoveel mogelijk communicatiekanalen opzetten, die het klanten gemakkelijk maken om met een bedrijf in contact te komen. Dit is niet alleen enorm handig bij problemen. Klanten kunnen veeleer zelf hun gegevens aanmaken en op elk moment bijwerken. Bovendien kan de betreffende merkboodschap dan optimaal worden getransporteerd.

Dus een breed scala aan betalingsmogelijkheden & nog meer marketingtips helpen

In het geval van online casino's is het bijvoorbeeld nuttig om een breed scala aan transactiemogelijkheden aan te bieden. Ook andere sectoren hebben er baat bij om naast creditcardbetalingen ook andere veelgebruikte betaaldiensten aan te bieden. In veel sectoren willen mensen uit verschillende doelgroepen ook steeds vaker in een digitale valuta betalen.

Voor onze geïnteresseerde lezers hebben we op deze pagina nog meer nuttige tips over effectief adverteren gebundeld. In ieder geval is het nuttig om je te oriënteren op de huidige trends en ook de concurrentie op de markt voortdurend in de gaten te houden.


Bureaus

Media

Economisch