Klarna lanceert Virtual Shopping: online een fysieke winkelervaring

Klarna lanceert Virtual Shopping: online een fysieke winkelervaring

12-05-2022 (14:34) - Marketing

Klarna lanceert Virtual Shopping. Hiermee wordt het beste van in-store winkelen naar een online ervaring gebracht. Met Virtual Shopping van Klarna kunnen consumenten met vertrouwen online browsen en kopen door hen rechtstreeks in contact te brengen met experts in de winkel. Via livechats en videogesprekken kan productadvies worden gegeven en inspiratie worden gedeeld. Retailers kunnen via Virtual Shopping hun teams in de winkel in staat stellen om hun expertise buiten de muren van fysieke winkels naar miljoenen shoppers online te brengen.
 
Door de nieuwe, op retailers gerichte Klarna Store-app te gebruiken, kunnen winkelteams foto's en video's van artikelen delen en producten live demonstreren. Of dit nu rechtstreeks vanaf de winkelvloer is, vanuit huis of zelfs vanuit opkomende dark store winkelconcepten. Dit stimuleert de betrokkenheid bij en loyaliteit van het merk en verlaagt het aantal retours. De lancering bouwt voort op de succesvolle acquisitie van Hero vorig jaar, een sociaal winkelplatform en leider in virtuele winkeldiensten.
 

Online hetzelfde niveau van winkelen

Hoewel de populariteit van online winkelen in de afgelopen jaren naar nieuwe hoogten is gestegen, blijft winkelen in fysieke winkels het dominante kanaal. Deze verkopen zijn goed voor bijna 80% van de wereldwijde detailhandelsverkopen in 2021. Uit Klarna's Shopping Pulse Report bleek dat consumenten de voorkeur geven aan winkelen in fysieke winkels vanwege de sociale interactie en het niveau van de klantenservice. Online kunnen consumenten nog niet altijd producten van dichtbij bekijken, aanraken of passen, waardoor het moeilijk is om te bepalen of producten de juiste maat, pasvorm of kleur hebben. Consumenten willen tegenwoordig online hetzelfde niveau van service. Meer dan driekwart (77%) van de Nederlandse shoppers vindt dat detailhandelaren moeten investeren in nieuwe technologie, terwijl bijna een derde van hen denkt dat het aanbieden van meer gepersonaliseerde diensten (29%) en productaanbevelingen (38%) een prioriteit hoort te zijn voor retailers.
 
 

Hoe werkt het?

Klarna's Virtual Shopping-tool is live met meer dan 300 merken, waaronder Levi's, Hugo Boss en Woolrich. Met de tool kunnen online winkels hun winkelbeleving transformeren in een echte omnichannel-ervaring. Consumenten kunnen alles kopen, van sneakers tot sofa's, met de deskundige begeleiding van het team in de fysieke winkel, zonder zelf de deur uit te hoeven. Via live video en berichten kunnen consumenten foto's en video's van artikelen van dichtbij bekijken en live productdemo's rechtstreeks vanuit de winkelvloer meevolgen - van de pasvorm van een kledingstuk uit het rek tot de kleur van een cosmetisch product of de afmetingen van een meubelstuk.

Shoppers komen in contact met een winkelexpert wanneer ze op het Virtual Shopping-icoon op de website van aangesloten winkels klikken. Eenmaal verbonden, kunnen ze chatten, foto's en video's ontvangen, productaanbevelingen volgen en zelfs een videochat hebben met een medewerker. Hierdoor komt de online ervaring dicht in de buurt van de ervaring die ze in de winkel zouden krijgen.

Retailers die met Klarna zijn geïntegreerd, kunnen eenvoudig Virtual Shopping aan hun online winkels toevoegen om een echte omnichannel-ervaring te bieden. Eenmaal ingeschakeld, kunnen ze duidelijk inzicht krijgen in klantinteracties en verkopen, waardoor ze de algehele prestaties kunnen verbeteren. Om met online shoppers in contact gebracht te worden, kunnen experts in de winkel nu de nieuwe Klarna Store App, ontwikkeld voor retailers, gebruiken op iOS of Android. Als ze eenmaal verbonden zijn, kunnen ze via sms, chat en video contact opnemen met consumenten, waardoor het gemakkelijk wordt om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen, afspraken in de winkel te plannen en contact te houden.

 


Bureaus

Media

Economisch