Klarna ziet online verkopen op Black Friday met 28% stijgen

Klarna ziet online verkopen op Black Friday met 28% stijgen

27-11-2022 (14:42) - Marketing

Black Friday heeft ondanks de economische tegenwind opnieuw geleid tot online recordverkopen. Dit blijkt uit een analyse van de verkoopdata van Klarna, dat met ruim 45.000 winkels in Nederland samenwerkt.

Consumenten zijn dit jaar vroeg begonnen met het vinden van goede deals voor de feestdagen. De verkooppiek begon al op de maandag van Black Week met een opvallende stijging van de online verkopen met +40% in vergelijking met dezelfde dag in 2021. Op Black Friday zelf zag Klarna een stijging van 28%. In totaal zijn de verkopen deze week (21 - 25 november) met +30% gestegen.

De verkopen kwamen al vroeg op gang doordat retailers dit jaar nog vroeger gestart zijn met Black Friday-kortingen en -aanbiedingen, en consumenten prijsbewust hun eindejaarscadeaus nu al inslaan.

Millennial koopt meest

Enkele opvallende bevindingen op basis van de data :
Millennials hebben de meeste aankopen gedaan (48%).

GenZ’s hebben het meeste gewinkeld in vergelijking met een gemiddelde dag.

Consumenten uit Friesland en Drenthe kopen minder

De populairste productcategorieën tijdens Black Friday waren gezondheid & beauty, elektronica en juwelen en accessoires.

Vooral mensen uit Noord-Holland, Flevoland en Utrecht waren dit jaar gebrand op het scoren van een Black Friday deal. Zij winkelden respectievelijk 23%, 16% en 7% meer per hoofd van de bevolking dan het landelijke gemiddelde.

In de provincies Friesland en Drenthe bleken mensen juist minder te shoppen tijdens Black Friday (-27% en -25% ten opzichte van het gemiddelde in Nederland).

In het eerste uur van Black Friday gingen de verkopen met +575% omhoog ten opzichte van hetzelfde uur van een gemiddelde dag.

De meeste Black Friday aankopen werden gedaan op vrijdagochtend om 10:00 uur.

Wilko Klaassen, Directeur van Klarna in Nederland: “Ondanks de publieke discussie rondom kortingsdagen in de retail, blijven Black Friday en de dagen daaromheen één van de populairste shoppingmomenten van het jaar. Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen. Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.”
 


Bureaus

Media

Economisch