‘Marketeer kan consument gezonder laten leven’

11-03-2013 (08:20) - Marketing

Consumenten maken vaak beslissingen zonder dat ze zich bewust zijn van de redenen ervan. Arne Maas, lector Marketing aan Hogeschool Rotterdam, behandelde tijdens zijn openbare les ‘de redenloze consument’ hoe consumenten zijn te beïnvloeden in hun gedrag door op hun automatische piloot in te spelen en hoe marketeers deze kennis kunnen gebruiken om consumenten bewuster en gezonder te laten leven.
 
Consumenten maken op twee manieren beslissingen. De onbewuste manier is de ‘automatische piloot’ met weinig controle op het denkproces. De tweede manier is de meer analytische manier, waarin op een logische manier wordt nagedacht. Mensen handelen vaak op grond van de onbewuste manier, zoals bij de aanschaf van producten en het afnemen van diensten, en denken daarna pas op een analytische manier na over waarom ze een bepaald product hebben aangeschaft.  Dit biedt marketeers veel mogelijkheden. Door in te spelen op het onbewuste gedrag van consumenten kunnen zij dit gedrag beïnvloeden.
 
Framing is een belangrijke techniek om in te spelen op het onbewuste gedrag van consumenten. Framing is het op een bepaalde manier presenteren van informatie, door het benadrukken of weglaten van delen van deze informatie. Door de informatie op een bepaalde manier te ordenen, worden consumenten onbewust verleid om een bepaalde conclusie te trekken. 
 

Maas behandelde tijdens zijn lezing verschillende voorbeelden. Door bijvoorbeeld op een boek te zetten dat het een bestseller is, wordt het beter verkocht; mensen gaan er dan vanuit dat het goed is. Ook is uit onderzoek gebleken dat mensen meer M&M’s gaan eten als de verpakking doorzichtig is: als je eten ziet, krijg je vanzelf honger. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch