McDonald’s bestrijdt gebruik 'nepkaas'

29-08-2008 (10:36) - Marketing

Door het tv-programma Keuringsdienst van Waarde is de term 'nepkaas' geïntroduceerd voor de zogenaamde analoge kaas. Analoge kaas is een product waarin zuivelbestanddelen zijn vervangen door plantaardige olie.

In de publiciteit is de cheddarkaas, die gebruikt wordt voor de Cheeseburgers van McDonald's, tevens als (gedeeltelijke) 'nepkaas' neergezet, omdat hier 30 procent andere bestanddelen aan zijn toegevoegd. Ook werd daaraan de conclusie verbonden dat McDonald's hiermee de consument zou misleiden.

Het is echter juist deze weergave door de Keuringsdienst van Waarde die misleidend is. De plakjes cheddarkaas voor de Cheeseburgers van McDonald's zijn een zuivelproduct. Het is reguliere kaas waaraan melkbestanddelen, zout en kleurstoffen zijn toegevoegd en geen plantaardige olie zoals werd aangegeven. Kleurstoffen zijn toegevoegd in de vorm van caroteen (0,05 %) en paprika (0,04 %), dit om de kaaskleur op niveau te houden. Deze toevoegingen worden gedaan ten behoeve van smaak, kwaliteit en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als het op de hete burger ligt.

Volgens het Landbouwkwaliteitsbesluit Zuivelproducten en het Warenwetbesluit Zuivel, voldoen de kaasplakken van McDonald's daarmee volledig aan de criteria voor kaas. Dit dus in tegenstelling tot de zogenaamde analoge kaas, die geen kaas mag worden genoemd.

In Nederland wordt voor de plakken kaas die McDonald's gebruikt, vaak de term smeltkaas toegepast. McDonald's beraadt zich op de mogelijkheid om de consument specifieker over de kaas in de Cheeseburger te informeren.

Bureaus

Media

Economisch