Nederlander shopt in 2023 niet minder, wel bewuster

06-04-2023 (07:00) - Marketing

Zeven op de tien Nederlandse consumenten gaan dit jaar minstens evenveel online shoppen als in 2022. Dit blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder, waarvoor het marketingperformancebedrijf 1500 Nederlandse, Amerikaanse en Britse consumenten ondervroeg.

Wel lijken Nederlanders zich meer bewust van hun uitgaven. Zo doet de helft meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar. 

Jonge generatie

Vooral de jongere generatie koopt bewuster. Van hen willen drie op de tien meer bezuinigen in 2023, met luxe uitgaven als vakanties (50 procent) en niet-essentiële aankopen (55 procent) als absolute uitschieters. “De uitdaging voor merken om de ‘Gen Z digital natives’ te bereiken en te binden is groter dan ooit”, zegt Joyce Kremer, Marketing Director bij Wunder. “Deze generatie hecht vooral waarde aan positieve, relevante en onderscheidende klantervaringen. Wanneer je als online retailer daar de focus op legt, kun je de connectie met generatie Z maken.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Een groot deel van de respondenten geeft de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit (38 procent) en kwaliteit boven prijs (46 procent). Kremer: “Voor retailers is het belangrijk dat zij concurrerend prijzen, maar ook zeker de kwaliteit van hun producten en loyaliteitsprogramma benadrukken. Voorkom dus dat je strategie zich te veel focust op het aantrekken van nieuwe klanten door kortingen, maar focus vooral op kwaliteit en merkwaarde om te voorkomen dat je marges verder verdampen in economisch uitdagende tijden.” Nederlanders shoppen vooral elektronica (45 procent), kleding en schoenen (38 procent) en beautyproducten (33 procent) online. Nederland is het enige land waar boeken in de top vijf van meest populaire categorieën vallen.

Merkperceptie

Verder blijkt uit het onderzoek dat merkperceptie belangrijk blijft: reviews zijn de belangrijkste drijfveer van aankoopgedrag vanuit een contentperspectief, maar ook de merkwebsite (42 procent), betrouwbare third-party websites (23 procent) en eigen socialmediakanalen (19 procent) doen hieraan mee. 
 


Bureaus

Media

Economisch