Nederlander vindt traditionele media tijdens coronacrisis meest betrouwbaar

26-03-2020 (13:00) - Marketing

Goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn, dat vinden de Nederlanders tijdens de coronacrisis het allerbelangrijkst. Opvallend is dat mensen om op de hoogte te blijven vooral traditionele nationale media opzoeken zoals televisie en kranten. 55 procent van de Nederlanders (52 procent wereldwijd) vindt dat deze thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus. 
 
Daarnaast raadplegen Nederlanders het vaakst de eigen huisarts en websites van de overheid op zoek naar betrouwbare informatie. Ze raadplegen gemiddeld 2,5 bronnen op zoek naar informatie over het coronavirus. Social media platforms worden wereldwijd door slechts 11 procent van de mensen als betrouwbaar aangemerkt als het gaat om het vergaren van informatie over corona.
 

Covid-19 Barometer

Dat blijkt uit de eerste ‘wave’ van de Covid-19 Barometer, een groot onderzoek waarin Kantar meer dan 25.000 consumenten in 30 landen ondervroeg, waaronder Nederland, en vroeg hoe de uitbraak van het coronavirus hun dagelijkse leven beïnvloedt. 37 procent van de ondervraagden gaf aan dat goed geïnformeerd  en voorbereid zijn het best past bij hun huidige gemoedstoestand. De stelling ‘ik maak me zorgen over mezelf en mijn naasten’ komt met 18 procent op de tweede plaats.
 
Dat Nederlanders nu meer dan ooit goed geïnformeerd willen worden, zie je ook terug in hun mediagedrag. Ze raadplegen gemiddeld 2,5 informatiebronnen en vinden de betrouwbaarheid van die informatiebronnen belangrijker dan ooit. Hetzelfde gaat op voor merken. Nederlanders vinden dat die het dagelijkse leven gemakkelijker moeten maken en dat ze de coronacrisis niet mogen ‘misbruiken’ voor eigen gewin.
 

Mediaconsumptie stijgt wereldwijd

Nu de coronacrisis heviger wordt, groeit de wereldwijde mediaconsumptie over alle in-home kanalen. Het internetgebruik is wereldwijd gemiddeld met 70 procent toegenomen (in Nederland is dat netto 34 procent), tv-kijken met 63 procent (in Nederland met 39 procent netto) en het gebruik van social media is 61 procent hoger dan gewoonlijk, in Nederland zien we een netto toename in het gebruik van social media van 26 procent.
 
Er is ook een enorme toename in het gebruik van álle messaging platforms zien, met als uitschieter Whatsapp. In Spanje brengen mensen maar liefst 76 procent meer tijd door op Whatsapp, in ons eigen land is dat 34 procent vaker. Op Facebook wordt wereldwijd gemiddeld 37 procent meer tijd doorgebracht (in Nederland 24 procent meer). Het gebruik van Instagram is in Nederland ook 15 procent hoger dan gewoonlijk.
 

Wat verwacht consument van merken?

Consumenten over de hele wereld verwachten van merken eerst en vooral dat ze goed voor hun eigen medewerkers zorgen. 78 procent van de ondervraagden zegt dat merken op de gezondheid van hun medewerkers moeten letten, en 62 procent vindt dat bedrijven flexibel werken mogelijk moeten maken. Mensen vinden niet dat merken moeten stoppen met adverteren; slechts 8 procent noemt dit een prioriteit voor bedrijven. Veel merken overwegen echter wel om helemaal te stoppen met adverteren om zo op kosten te besparen. Eerder Kantar onderzoek laat zien dat als een merk zes maanden niet op tv te zien is, dit kan leiden tot bijna 40 procent minder ‘total brand communication awareness’, en dat kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten.


Do’s en don’t voor adverteren in corona-tijd

Van de merken die blijven adverteren verwacht een ruime meerderheid van de consumenten wel dat die reclame een positieve bijdrage levert aan de huidige samenleving:

- ‘Laat zien hoe bruikbaar het merk is in het ‘nieuwe’ dagelijkse leven’ (77% wereldwijd, 70% Nederlanders)
- ‘Communiceer hoe het merk met deze situatie omgaat’ (75% wereldwijd, 61% Nederlanders)
- ‘Sla een geruststellende toon aan in je reclame’: (70% wereldwijd, 60% Nederlanders)
Er zijn ook een aantal valkuilen die merken maar beter vermijden bij het adverteren tijdens deze pandemie:
- ‘Je moet de coronacrisis niet uitbuiten om je merk te promoten.’ (75% wereldwijd, 74% Nederlanders)
- ‘Vermijd humor’ (40% wereldwijd, 30% Nederlanders). Hierbij willen we wel aantekenen dat Nederlanders op dit punt een ander beeld laten zien dan sommige andere landen. Ook 30% van de Nederlanders geeft aan dat ‘humor zeker nog mag, maar dat je bij het inzetten van humor nu wel heel erg op de toon moet letten.’

 


Bureaus

Media

Economisch