‘Organisatie kent klant niet goed genoeg’

05-07-2013 (07:36) - Marketing

Driekwart van de marketeers vindt datamanagement een kritische succesfactor om marketingdoelstellingen te behalen. Ook de betrokkenheid vanuit de organisatie bij dit onderwerp is hoog. 
 
Toch heeft maar 38% van de organisaties een duidelijke strategie op het gebied van datamanagement vastgesteld en is slechts een kleine meerderheid (54%) van mening dat de kwaliteit van klantdata goed genoeg is om de dialoog met de klant aan te gaan. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Is data een kritische succesfactor?’ van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.
 
Hoewel datamanagement als een kritische succesfactor wordt gezien voor het behalen van marketingdoeleinden, is de kwaliteit van klantdata niet bij alle organisaties goed genoeg om de dialoog aan te gaan. Hier liggen kansen om de kennis over de klant te vergroten. 
 
Opvallend is het verschil tussen opdrachtgevers en dienstverleners. De meeste opdrachtgevers (61%) zitten aan de rechterkant van de grafiek; zij geven aan dat hun klantdata goed of uitstekend is. Terwijl de meeste dienstverleners (59%) aan de linkerkant zitten en dus aangeven dat hun klantdata onvoldoende of voldoende is (bij ‘voldoende’ is ook kwaliteitsverbetering nodig). 
 
De verzamelde klantdata wordt met name ingezet om doelgroepen beter te segmenteren (74%) en de kennis over de klanten te vergroten (73%).
 

 


Bureaus

Media

Economisch