PIM Trendrapport 2023: ‘Roerige tijden vragen om radicale antwoorden van marketeers’

31-01-2023 (19:46) - Marketing

Het PIM Trendrapport 2023 – Business as usual New wil laten zien hoe de huidige tijd met verschillende crises, om antwoorden vraagt. Het biedt marketeers out-of-the box mogelijkheden om bij te dragen aan een nieuwe en betere toekomst, waarin we de wereld helen, en niet meer kijken naar doelgroepen, maar naar mensen en een wereld waar samenwerken de norm is.

Toekomststrateeg Kristel Vanderlinden: ‘Een van de grote vragen van vandaag gaat over nalatenschap. Wat wil ik, als marketeer of merk, nalaten aan de consument, werknemer, maatschappij en de planeet. En hoe kan ik daarin met vertrouwen de juiste beslissingen nemen? Wij brengen de trends en ontwikkelingen samen in concrete handvatten voor marketeers.’

Het PIM Trendrapport 2023 is voor iedereen beschikbaar en presenteert drie visionaire principes, vier toekomstvoorspellers en zes strategische meenemers. Het rapport is vooral optimistisch en laat zien wat marketeers kunnen dóen om onderdeel te zijn van een mooie en duurzame toekomst.

Kristel Vanderlinden: ‘We leven in een roerige tijd met verschillende crises die elkaar versterken. De komende jaren zullen in het teken staan van aanpassingen en veranderingen. Van bedrijven, en vooral van marketeers, vraagt dat om nieuwe creativiteit, kritisch denken, langetermijnvisie, radicaal samenwerken en nieuw leiderschap met lef. Daarmee kun je de toekomst mede vormgeven. Met als centrale vraag: voor welke toekomst ga jij?’

Einde van doelgroep-hokjesdenken

Interessant is bijvoorbeeld de visie op het einde van generationele marketing. Kristel: ‘Doelgroep-hokjesdenken is niet meer van deze tijd. Dat was bruikbaar toen mensen hun leven lang in dezelfde plaats woonden, hetzelfde werk deden en in een fysieke ideologische bubbel leefden. Dat is allang niet meer zo. Mensen verbinden zich nu wereldwijd op basis van bijvoorbeeld cultuur en belangstelling. Dagelijks worden zo nieuwe gemeenschappen gevormd. Generatielabels, demografische doelgroepen en persona’s zijn achterhaalde instrumenten. Benader mensen vooral als mens, begrijp dat community’s dynamisch zijn en wees je bewust van de maatschappelijke thema’s van vandaag. Dan ben je relevant.’ Het rapport geeft hier verschillende voorbeelden van.

Regeneratieve innovatie

Een van de vier toekomstversnellers die het rapport presenteert, is regeneratieve innovatie. Dat gaat verder dan duurzaamheid. Streven we bij duurzaamheid vooral naar het stoppen met stukmaken van de planeet, regeneratie gaat over het ‘helen’ van de wereld, zowel economisch, ecologisch als menselijk. Door producten en diensten te ontwikkelen die van nature helend zijn, kunnen we effectief iets teruggeven aan de planeet en aan de maatschappij. Een voorbeeld daarvan is ‘humanity centered design’ dat rekening houdt met mens, maatschappij en natuur.

Radicale samenwerking

De uitdagingen waar we vandaag voor staan kan niemand alleen oplossen. Een van de strategische meenemers van het rapport stelt daarom dat het oplossen van onze existentie¨le menselijke, economische en ecologische problemen alleen mogelijk is als we met z’n allen gaan samenwerken. Kristel: ‘Oplossingen vind je door out-of-the box creatie en innovatie aan te gaan met interne en externe experts, partners, wetenschappers en consumenten. En zelfs met de concurrentie. Of ga nog een stap verder naar open-source collaboratie, waarin kennis openbaar is. Als mensen zich authentiek verenigen en samenwerken rond de belangrijke vraagstukken van vandaag, cree¨ert dat nieuwe inzichten en experimentele aanraakpunten voor bedrijven en organisaties. Dán ga je echt groeien.’

Voor iedereen beschikbaar

Deze aspecten vormen een fractie van de inzichten en inspirerende voorbeelden die het rapport brengt. Ab Chakai en Martine de Vries, bestuursleden van opdrachtgever Platform Innovatie in Marketing: ‘Dit rapport is er voor alle marketeers, innovatiemanagers en andere klantgerichte professionals: ruim 70 pagina’s, boordevol inzichten. Gebruik ze als handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan met je team, met je bedrijf en misschien wel met nieuwe samenwerkingspartners. Het voor iedereen beschikbaar stellen van dit Trendrapport in Nederland en België past bij de missie van PIM: samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact. Het rapport is vanaf vandaag voor iedereen te downloaden op pimonline.nl.’

PIM Trendfest

Kristel Vanderlinden presenteerde het trendrapport tijdens het PIM Trendfest op 31 januari. Twee andere sprekers lieten zien hoe zij de aanbevelingen uit het trendrapport nu al in praktijk brengen. Norbert Schotte is één van de initiatiefnemers van Gideon - Building Transition Tribes. Hij liet zien hoe je met een duurzame beweging transities in de bouw kunt versnellen. Patrick Kooij is een bevlogen docent in New Business Models, Bedrijfskunde, Management & Organisatie en Marketing. Ook publiceerde hij in december 2022 het Handboek Managementmodellen. Hij liet zien welke managementmodellen je kunt inzetten om je toekomst als bedrijf vorm te geven zoals jij dat wilt.

Het PIM Trendrapport 2023 is te HIER downloaden.

Over de auteur

Het PIM Trendrapport is gemaakt door het team van FutureKind onder leiding van Kristel Vanderlinden. Zij begeleidt al ruim 20 jaar strategisch bedrijven met het cree¨ren van langetermijnvisies. Eerst als hoofd strategie bij Nederlandse en Belgische reclamebureaus en de laatste jaren als strategische marketing/business consultant, toekomstcurator, creatieve culturele duizendpoot, keynote spreker en futurist. In 2022 richtte ze FutureKind op – een Toekomst Business Lab. Kristel benadert marketing- en business-uitdagingen atypisch vanuit de maatschappelijke uitdagingen over 5 a` 10 jaar en cree¨ert samen met de klant future-go-to-marketplannen, cultuur-gedreven innovaties en/of nieuwe doelgroepbenaderingen.
 


Bureaus

Media

Economisch