Shell weer meest waardevolle merk

19-05-2014 (07:50) - Marketing

Shell is volgens het vandaag verschenen rapport ‘Brand Finance Netherlands 50’ het meest waardevolle merk van Nederland. Hiermee consolideert Shell zijn toppositie. Brand Finance, marktleider op het gebied van brand valuation (merkwaardering), heeft voor dit jaarlijkse rapport de grootste merken van Nederland getoetst en geëvalueerd om te bepalen welke merken het krachtigst en het meest waardevol zijn.
 
Dit jaar bevatten de resultaten voor het eerst ook een merkwaardering op het gebied van Intellectueel Eigendom, uitgevoerd door Novagraaf, één van ’s werelds grootste adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom. 
 
Ondanks het feit dat Shell dit jaar meer dan € 1,8 miljard aan merkwaarde verloor, is het net zoals vorig jaar het meest waardevolle merk van Nederland. Het verlies wordt mede veroorzaakt door de druk op de olie- en gasprijzen waardoor wereldwijd de marges in de sector worden uitgehold.
 
Shell heeft echter hard gewerkt aan een plan om activa af te stoten en zo € 10,9 miljard te genereren om de boeken sluitend te maken. Het gaat hierbij onder meer om het Noorse netwerk van tankstations, het aandeel in de Japanse raffinaderij Showa Shell en de meerderheid van de aandelen in de Australische downstream operatie.
 
Uit het rapport komen verder duidelijk positieve resultaten naar voren: het merendeel van de Nederlandse merken in de top 50 kende namelijk een sterke of tenminste een stabiele groei van de merkwaarde. De waarde van alle Nederlandse merken in de top vertegenwoordigen een totale merkwaarde van € 101 miljard tegen een waarde van € 95 miljard vorig jaar. Philips (plaats 4) lijkt de grootste winnaar te zijn met een groei van bijna € 2 miljard naar een totale merkwaarde van € 8 miljard. 

Reacties

Hoe is het mogelijk? Over Shell en uit het laatste interview met Wubbo Ockels:waar we naar toe moeten, is een soort van neokapitalisme, waarbij investering en effect aan elkaar gekoppeld blijven. Kijk naar die olieraffinaderij op Curaçao, die van Shell was en waar nu een enorm milieuprobleem is. Deze oliemaatschappij maakt nu jaar-in, jaar-uit enorme winsten. Dan is het toch eigenlijk heel normaal dat een deel van die winsten worden gebruikt om Curaçao op te ruimen? Maar juridisch zijn ze niet aanspreekbaar, daar komen ze mee weg. Waar is de verantwoordelijkheid van Shell? Duurzaamheid is per saldo goed zorgen voor de toekomst en daar ook je verantwoordelijkheid voor nemen."
erik Vos @ 19-05-2014 09:54 uur

Bureaus

Media

Economisch