Spaarder blijft Air Miles trouw

30-09-2010 (09:30) - Marketing

Consumenten die Air Miles sparen, zijn loyalere klanten tijdens een recessie. Het loyaliteitsprogramma Air Miles heeft een duidelijk positief effect op klantentrouw in tijden van economische achteruitgang. Dat blijkt uit een langetermijnstudie van Loyalty Management Netherlands (LMN), de organisatie achter het Nederlandse Air Miles. De onderzoeksresultaten zijn vandaag gepubliceerd in de eerste editie van de Loyalty Management Monitor.
 
Het onderzoek is online afgenomen door marktonderzoeksbureau MetrixLab onder 1.439 respondenten (Air Miles spaarders en niet-Air Miles spaarders). 14 procent van de mensen die geen Air Miles sparen, zegt minder te hebben besteed bij coalitiepartners van het Air Miles programma, gedurende zes maanden voorafgaand aan het onderzoek. Bij de mensen die wél deelnemen aan het spaarprogramma, is dat slechts 10 procent. Vorig jaar deed 12 procent van de Air Miles spaarders een stap terug in zijn bestedingsgedrag, tegenover 18 procent van de niet-spaarders. De onderzochte coalitiepartners van Air Miles zijn Albert Heijn, Shell, V&D, Etos, Gall & Gall, Dixons en Praxis.
 
‘Deelname aan een solide loyaliteitsprogramma zorgt ervoor dat consumenten tijdens een recessie relatief trouwer blijven dan niet-spaarders’, zegt Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en research director van het Customer Insights Center van de RUG. ‘Een loyaliteitsprogramma als Air Miles is tijdens een recessie dus een goed middel om de verkoop op peil te houden.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch