SPOT: TV-reclame met een verhaal is effectiever

05-04-2016 (12:07) - Marketing

Een TV-commercial die een verhaal vertelt en niet schreeuwt wordt beter herinnerd en is effectiever. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Neuro-Insight in opdracht van Thinkbox. Dat meldt Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT).
 
Meer dan 150 verschillende bestaande TV-reclames zijn geanalyseerd. Het blijkt dat klassieke storytelling-technieken een belangrijke route zijn om het geheugen te stimuleren.
 
Directeur Michel van der Voort van SPOT: 'Er is een methode gevonden om creativiteit op een bepaalde manier feitelijk inzichtelijk te maken. Je kunt hele concrete handvaten geven. Er is maar weinig onderzoek gedaan naar hoe creativiteit werkt. Ik ben wel eens jaloers op de Engelse markt, waar dit soort grootschalige onderzoek vaker gedaan kan worden. Maar er zitten vaak learnings in die ook voor Nederland gelden.'  

geheugenverwerking 
Wanneer het product uit de TV-reclame op een natuurlijke manier verwerkt is in het verhaal dan is de geheugenverwerking van het laatste merkbeeld zelfs 17% hoger dan wanneer het product alleen maar wordt getoond (‘hard sell’ aanpak).
 
De vijf belangrijkste creatieve aspecten voor effectieve TV-reclames:

Een goed verhaal is belangrijk
Hard schreeuwen, een platte verkoop techniek, werkt niet
Mensen moeten centraal staan
Muziek draagt bij aan het succes
Het merk moet op het juiste moment in beeld worden gebracht 

Lees het volledige onderzoeksverslag bij SPOT


SPOT

Bureaus

Media

Economisch