Upway biedt VanMoof-fietsers hulp
Nu VanMoof failliet is, dreigen bezitters van deze gewilde e-bike in de problemen te raken. Eerdere pluspunten zoals het ontwerp, de technologie en het maatwerk kunnen zomaar in hun nadeel veranderen als de fabricage stopt.
Denk aan het digitale VanMoofslot dat de elektrische motor uitschakelt: een reden om de fiets te kopen maar een ramp als het bedrijf zijn deuren sluit. Gelukkig springt de markt te hulp. Zo ontwikkelde Cowboy een speciale app voor VanMoof-bezitters om hun sleutel in te bewaren. En Upway, het online platform voor refurbished elektrische fietsen, biedt exclusief voor VanMoof-bezitters een gedegen reparatieprogramma.
Upway en VanMoof
Upway, actief in Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, België en Nederland, stelt zich ten doel miljoenen e-bikes nieuw leven in te blazen door gebruikte exemplaren op te kopen, ze te repareren en ze met een jaar garantie opnieuw te verkopen. In eerste instantie werkte Upway ook met de populaire VanMoof-fietsen. De aanpak was grondig: technici van VanMoof trainden de technici van Upway in het repareren van hun op maat gemaakte modellen en onderdelen. Toch verdween VanMoof uit het assortiment van Upway. De reparatie en/of vervanging van de exclusieve onderdelen was per saldo te kostbaar. Niet alleen bleek het maatwerk kwalitatief vaak minder betrouwbaar dan het conventionele aanbod, ook de ongebruikelijke hoeveelheid software leverde voortdurend problemen op. Maar alles ligt anders nu VanMoof noodgedwongen zijn deuren sluit. Upway's missie, verlenging van de levensduur van fietsen, geldt evenzeer voor de e-bikes van VanMoof. Vandaar dat Upway een speciaal programma, het VanMoof-reparatieplan, heeft ontwikkeld.
VanMoof-reparatieplan
Het VanMoof-reparatieplan is exclusief bedoeld voor bezitters van een VanMoof. Zij schrijven zich in op website Upway.nl/pages/vanmoof-revive. Zodra er een reparatieplaats beschikbaar is, laat Upway de fiets bij de eigenaar ophalen voor € 89,-; inspectie vindt plaats in een van de eigen magazijnen. De eigenaar krijgt een schatting van de reparatiekosten per onderdeel. Het uurloon van de monteurs is voor rekening van Upway. Binnen vier weken krijgt de eigenaar een zo goed als nieuwe fiets terug. Dit programma gaat van start op 1 september en heeft een looptijd van een jaar. Mocht een e-bike niet meer voor reparatie in aanmerking komen, dan is Upway van plan de eigenaar desgewenst een bod te doen; wil hij of zij de fiets niet terug, dan neemt Upway hem over. Met de intacte onderdelen van aangekochte VanMoofs kunnen andere e-bikes gelukkig wel worden gerepareerd.