UvA en Manutan werken aan nieuw businessmodel

08-05-2014 (08:06) - Marketing

Manutan vroeg eind maart studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam mee te denken over haar businessmodel. Onder leiding van Ed Peelen onderzochten ruim 50 studenten nieuwe invullingen voor de missie van Manutan ‘Ondernemen voor een betere wereld’. 
 
Inmiddels zijn er meer dan twintig verschillende ideeën gepresenteerd. Twee ervan worden vanmiddag met de directie van Manutan verder aangescherpt. Dit gebeurt in een sessie in Amsterdam met early innovators op dit vlak, zoals Peerby, Floow2, The Startup Network en Ideate. 
 
Peelen, die namens de UvA de leiding had over dit project, paste de onderzoeksvraag van Manutan in de opleiding van de studenten. ‘Hele tastbare manieren vinden om ‘conscious business’ invulling te geven, was de uitdaging. Ik ben verrast door de grote hoeveelheid ideeën. Twee sprongen er voor ons uit.’
 
Marketing Director Arie van Dusseldorp van Manutan: ‘Het eerste initiatief draait om het bewuster gebruik van bedrijfsbenodigdheden. Denk aan een concreet platform voor reparatie, recyclen, lenen, huren, verhuren en/of tweedehands beschikbaar stellen. Initieel betekent dat voor ons minder verkopen, maar het is optimaal en oprecht meedenken met de klant. En dat is volledig in line met onze visie.’
 
Het tweede initiatief heeft vooral betrekking op het ondersteunen van start-ups. ‘Jonge bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid, die aansluiten bij het gedachtegoed van Manutan, willen we graag ondersteunen met facilitair startkapitaal. En dan heb ik het dus over die stoel, werktafel en gereedschap voor bijvoorbeeld een start-up in de maak-industrie.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch