Vijfig plus zou het heel anders doen

06-09-2013 (00:00) - Marketing

Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte reclame-aanpak. In het onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) beoordelen 50-plussers reclame-uitingen online, in print en op televisie. Als 50-plussers het voor het zeggen hadden dan zou reclame rustiger, herkenbaarder, eerlijker en realistischer zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) onder 2.375 respondenten in de leeftijd van 50 tot 70 jaar. Vandaag presenteert het BKC de resultaten van het onderzoek in mediacentrum Beeld en Geluid.
 
In het onderzoek zijn 72 reclame-uitingen beoordeeld. De reclames zijn ingedeeld in acht productgroepen. Per productgroep zijn steeds vijf printadvertenties voorgelegd, twee banners en twee tv-commercials. Alle uitingen werden beoordeeld op de dimensies relevantie, empathie, entertainment, duidelijkheid, vervreemding en bekendheid. Op basis van het onderzoek kan een aantal do’s en don’ts worden beschreven waarop reclamemakers moeten letten als zij reclame maken voor de 50-plusdoelgroep.
 
Uit de resultaten kwam naar voren dat de branche gezondheid het slechtst scoort op alle aspecten. Het beste scoorden reclames over vakanties en reizen. De televisiecommercial van Achmea ‘Birdy’ wordt met een 7.0 het hoogst beoordeeld door respondenten en wordt grappig, leuk en origineel gevonden. Verder komen de printuitingen van Landal GreenParks (score 6,5) en Campina (score 6,5) goed uit de bus.
 
Het onderzoek ’50-plusmarketing is een must! Communicatie: do’s en don’ts voor online, print en televisie’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van het BKC. De whitepaper is via de website van Bindinc. Kenniscentrum gratis aan te vragen.
 


Bureaus

Media

Economisch